Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Hiszpania – produkcja pomidorów przynosi straty

Sektor pomidorowy w Hiszpanii przeżywał pewne problemy już kilka lat temu, ale sytuacja pogorszyła się znacząco od wprowadzenia rosyjskiego embarga. Pomidory stały się jednym z najbardziej dotkniętych nim produktów, a Hiszpania jako największy ich eksporter w UE ucierpiała szczególnie mocno. Rosyjski zakaz sprawił, że 200 tys. ton pomidorów z samej Andaluzji nie trafiło do eksportu. Rynek zareagował zniżką cen, która bardzo mocno pogorszyła tę kampanię i hiszpańskie stowarzyszenia producentów i spółdzielni producenckich już mówią o kryzysie strukturalnym upraw, który mogłyby mieć wpływ na ogrodnictwie jako całości.

Do tego dochodzi również wpływ eksportu z krajów trzecich, w szczególności z Maroka, ponieważ kraj ten koncentruje się w większości swojej działalności ogrodniczej na uprawie pomidorów kierowanych następnie do eksportu.

Rosyjskie embargo zdławiło popyt w eksporcie, a marokański pomidor zwiększył podaż tego warzywa. To doprowadziło do powstania nadpodaży na rynku, a sytuację tę wykorzystały sieci handlowe dążąc do zakupu po jak najniższych cenach, wykorzystując w tej sytuacji swoją uprzywilejowaną pozycję dużych kupców. Na ten fakt szczególnie zwracają uwagę przedstawiciele hiszpańskich producentów.

Choć rynek jest oscylacyjny i trudno jest namalować dokładny obraz sytuacji, to w zimie, czyli kiedy produkt osiąga wyższą cenę (ponieważ mniejsza jest konkurencja, a kraje takie jak Holandia czy Francja nie produkują), ceny były na niskim poziomie. Ceny spadły nawet o 40 procent w przypadku niektórych odmian.

Przeciętnie pomidory z Almerii osiągały cenę około 0,50 euro/kg, a w tym roku były to ceny pomiędzy 0,38 i 0,42 euro/kg. Ceny w tej kampanii spadły więc znacząco, a koszty produkcji nie zostały pokryte, oceniają producenci.

Te dane pokazują, że ceny były między 15 a 20 centów za kilogram poniżej kosztów produkcji. Oczekuje się, że produkcja w tym sezonie pomidorowym w Almerii wyniesie około 800 tysięcy ton (w porównaniu do miliona ton w latach boomu), a więc całkowite straty dla producentów w prowincji szacuje się na od 80 do 100 milionów euro.

Hiszpańskie organizacje branżowe zapewniają, że ​​ten kryzys już ma konsekwencje w południowo-wschodniej części Andaluzji (Almeria i Granada), gdzie uprawy pomidora spadły z prawie 12.000 hektarów w latach 2010 i 2011, kiedy pomidory były opłacalne, do zaledwie 9000 hektarów w tym roku. Oznacza to, że około 25 procent areału zostało utracone.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE