Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Globalny rynek awokado

Bary awokado musiały zostać zamknięte z powodu koronawirusa, ale popyt na awokado wcale nie spadł. Sezon na półkuli północnej dobiega końca, a produkcja z krajów takich jak Peru i Republika Południowej Afryki stale rośnie. W szczególności produkcje z Peru i Afryki Południowej mogą kolidować na rynku między 17 a 22 tygodniem.

Holandia: Dobra sprzedaż awokado; w najbliższym czasie spodziewany jest niedobór większych rozmiarów
Wydaje się, że kryzys związany z koronawirusem zwiększa popyt na awokado. Holenderski importer twierdzi, że awokado należy do najbardziej poszukiwanych kategorii, obok cytrusów i letnich owoców. Peru i Republika Południowej Afryki to kraje, które będą dostarczać owoce w najbliższej przyszłości, chociaż importer twierdzi, że przybywające ilości są wciąż niewielkie. „W perspektywie krótkoterminowej przewiduję niedobór większych rozmiarów. Oczywiście może się to zmienić później, ale teraz popyt na awokado Hass jest szczególnie dobry. Ceny sprzedaży wahają się między 12 a 14 euro (4 kg) za rozmiary 14-20 i od 11 do 12 euro dla mniejszych rozmiarów.

Belgia: Handel idzie dobrze
Obecnie istnieje duże zapotrzebowanie na bardziej luksusowe produkty, w tym awokado. Ceny są obecnie na normalnym poziomie dla pory roku. Belgijski handlowiec jest również zadowolony z jakości i wyglądu awokado.

Niemcy: Niski popyt z powodu rozpoczęcia niemieckiego sezonu truskawkowego
Rynek awokado jest cichy w niemieckim hurcie. Obecnie koncentruje się na regionalnych produktach sezonowych, takich jak truskawki i szparagi, które są sprzedawane w dużych ilościach. Zdaniem kupca z Karlsruhe egzotyki są więc bardziej odsunięte na dalszy plan o tej porze roku.

„Do niedawna mieliśmy piękne awokado z Hiszpanii. Były one bardzo popularne wśród naszych klientów. Teraz jednak wróciliśmy do towarów zagranicznych, które otrzymujemy za pośrednictwem dużych holenderskich importerów. Towar różni się w zależności od dostępności i jakości”.

Francja: Logistyka powoduje bóle głowy zaopatrzeniowców w supermarketach
Chociaż francuski rząd wzywa ludność do konsumpcji francuskich owoców i warzyw, nie wpłynęło to na awokado. Jednak popyt zmienił się w ostatnich tygodniach. Konsumenci kupują teraz w supermarketach pakowane awokado, a już nie luźne. Istnieją obawy dotyczące podaży francuskich supermarketów, ponieważ jest mniej pracowników do zbiorów, a transport jest trudny.

Hiszpania: Wysoki popyt spowoduje wcześniejsze zakończenie sezonu
Hiszpański sezon awokado zakończy się około 15 dni wcześniej niż w ubiegłym roku ze względu na zaskakująco wysokie zapotrzebowanie na wszystkie rozmiary, mimo że łączna ilość zebranych w tym roku awokado (80 000 ton) była większa niż w poprzednim. Pomimo koronawirusa ceny pozostały wysokie, nawet w przypadku najmniejszych rozmiarów, które często stają w obliczu silnej konkurencji z Kenii, Meksyku lub Chile. W tej chwili ceny wynoszą 14–15 euro za pudełko i oczekuje się, że pozostaną one stabilne do początku maja, kiedy na rynek europejski trafią duże ilości peruwiańskich awokado.

Włochy: Przejście z awokado Greenskin do Hassa
Na rynku awokado nie ma kryzysu. Główny hurtownik w północnych Włoszech twierdzi, że popyt pozostaje stabilny, pomimo koronawirusa. Detaliści i sklepy specjalistyczne są obecnymi kanałami sprzedaży, a branża gastronomiczna jest nieobecna z powodu jej zamknięcia. Nacisk kładziony jest coraz bardziej na odmianę Hass, kosztem awokado Greenskin. Greenskin są dostarczane z Południowej Afryki, Kenii i Peru, natomiast Hass pochodzą głównie z Peru i Meksyku. Pory roku w Hiszpanii i Maroku dobiegają końca. Ceny się zmieniają, ale oferują ciekawe perspektywy. Obecnie pudełko (4 kg) awokado Greenskin jest sprzedawane hurtowo za 8–12 euro, a pudełko gotowego Hass oscyluje w przedziale 13–20 euro.

Republika Południowej Afryki: Większe wolumeny w tym roku; potężny konkurent dla Peru w Europie
Obecnie na rynku nie ma doskonałej oferty awokado. Opady deszczu i weekend wielkanocny opóźniły zbiory, ale oczekuje się, że zapasy wzrosną w nadchodzących tygodniach. Średnia cena na rynku lokalnym wynosi około 8,23 ZAR (0,40 EUR), a zatem jest niższa niż w ubiegłym tygodniu. Perspektywa jest taka, że ​​cena spadnie, jeśli na rynku pojawi się więcej wolumenów.

W pierwszym tygodniu blokady w Afryce Południowej sprzedano mniej awokado z powodu zamknięcia branży gastronomicznej. Prywatni nabywcy nie mogli również kupować awokado na tym rynku z powodu uchylonego ustawodawstwa. Eksporterzy twierdzą, że popyt na Greenskins jest niższy w Wielkiej Brytanii, ale rynek odmiany Hass jest stabilny. W okresie od 17 tygodnia do 22/23 tygodnia oczekuje się, że tegoroczne większe zbiory (wzrost wielkości o 30 procent) będą kolidować z większą produkcją z Peru.

W poprzednich latach nastąpiły gwałtowne wzrosty produkcji, z rekordem zbiory w 2018 roku, a następnie spadek o 40 procent wielkości w 2019 roku i oczekiwany wzrost o 30 procent w 2020 roku. Producenci chcą uniknąć tych szczytów, manipulując zbiorami. Rozmiary awokado są w tym roku mniejsze, ale nie jest to problemem dla eksporterów. Większość awokado z Południowej Afryki jest przeznaczona na rynek europejski i do Wielkiej Brytanii. Jeśli chodzi o nowe rynki w przyszłości, eksporterzy widzą najlepsze możliwości w Japonii.

Meksyk: Wyższe ceny niż zwykle
Dwa stany  są głównymi producentami awokado w Meksyku: Michoacán i Jalisco. Awokado z Michoacán są eksportowane głównie do USA, a producenci dążą do ciągłej dostawy. Jalisco koncentruje się bardziej na rynku kanadyjskim, a także Japonii i Europie. Marzec i kwiecień to miesiące, w których zbiera się mniej awokado. Wolumen wzrośnie ponownie w maju. Zapewnia to również, że ceny w tych dwóch miesiącach są wyższe niż w pozostałej części roku. W każdym razie z powodu koronawirusa popyt wzrósł, a ceny są wyższe. Ceny zwykle rosną o 30 procent, ale w tym roku wzrosły o 40-45 procent.

Kolumbia: Uprawa awokado nadal się rozwija w tym kraju
Ten kraj Ameryki Południowej rozszerzył produkcję awokado w ostatnich latach. Na wielu hektarach zasadzono nowe drzewa, które powinny wejść do produkcji w nadchodzących latach. Kraj jest w stanie zbierać awokado w 46 do 48 tygodni w roku, z okresem poza sezonem między marcem a lipcem, a szczytem sezonu od września do lutego. Szczyt osiąga się w okresie, gdy konkurencja ze strony innych krajów jest niewielka. Europa jest głównym celem kolumbijskich awokado, ale biorąc pod uwagę rosnącą produkcję, ważne jest również, aby szukać innych miejsc docelowych.

Stany Zjednoczone: Kalifornia prawie miała nadwyżki
Produkcja awokado w Kalifornii jest w tym roku duża. Producenci zebrali już 21,2 tony, w porównaniu do 2,3 tony w tym samym okresie ubiegłego roku. Tym razem możemy mówić o normalnych zbiorach awokado. Przemysł awokado w USA od dwóch tygodni wstrzymuje oddech, biorąc pod uwagę groźbę nadwyżki awokado. Opady deszczu, które chwilowo zatrzymały zbiory, oraz spadek produkcji Meksyku w okresie świątecznym zapobiegły nadmiernemu gromadzeniu się zapasów.

Popyt przesunął się do sprzedaży detalicznej. Nie tylko odegrał w tym rolę koronawirus, ale także duże ilości i duże zapotrzebowanie na początku tego sezonu. Niemal niezauważalnie rynek awokado w Stanach Zjednoczonych uległ znacznej zmianie. Po pierwsze, wolumeny gwałtownie wzrosły, ale potem sytuacja zmieniła się radykalnie z powodu zamknięcia zakładów gastronomicznych i gromadzenia zapasów w detalu. Zobaczymy, co się stanie w nadchodzących tygodniach, ale sprzedaż do gastronomii będzie bardzo skromna.

„Nie znam nikogo z tej branży, kto by się tym nie przejmował”, mówi ktoś z kalifornijskiej branży awokado. Nie jest również jasne, jak kształtować się będą ceny w nadchodzących tygodniach. Ceny gwałtownie wzrosły, gdy ludzie zaczęli gromadzić zapasy, ale potem znowu spadły i teraz wydają się nieco stabilizować.

Chiny: Rynek awokado znów powoli rośnie; import z Peru i Filipin
Rynek awokado w Chinach koncentruje się głównie na imporcie. Obecnie istnieje duża podaż z Peru, ale po raz pierwszy zaczął również przybywać import z Filipin. Rynek awokado był ostatnio bardzo trudny, ponieważ obecnie niewiele osób kupuje awokado. Wiele z tych owoców jest zwykle używanych w restauracjach i barach, ale ponieważ zostały zamknięte, kupiono mniej awokado. W rezultacie sprzedaż była bardzo powolna, co utrudnia handel towarem, który nie mają bardzo długiego okresu trwałości. Teraz, gdy restauracje, bary i firmy są ponownie otwarte w dużych miastach, istnieje duża nadzieja, że ​​popyt na awokado ponownie będzie stopniowo wzrastał.

Australia i Nowa Zelandia: kampania promująca lokalną produkcję
Po zamknięciu usług gastronomicznych z powodu koronawirusa od 10 do 20 procent sprzedaży awokado nie będzie już realizowane na rynku australijskim. W celu utrzymania popytu na awokado uruchomiono promocje w Australii i Nowej Zelandii, aby zachęcić ludzi do dalszego kupowania lokalnych produktów. Australia już prawie przechodzi z awokado Shepard (Greenskin) na bardziej znany Hass. Sezon Shepard był nieco bardziej ograniczony niż w zeszłym roku. Ze swojej strony australijska firma ma nadzieję na rozwój na rynku dzięki awokado sprzedawanym pod marką Viavi, a sezon będzie trwał od marca do kwietnia.

W latach 2018-2019 produkcja awokado wzrosła o 11 procent, do 85 546 ton. Wartość spadła o 18 procent, do 444 mln AUD (257,2 mln EUR). Eksport spektakularnie wzrósł o 79 procent do 3 202 ton. W Nowej Zelandii zebrano 31 424 ton awokado na 3775 hektarach. 2,2 miliona opakowań awokado przeznaczono na rynek krajowy, a kolejne 2,9 miliona na eksport.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE