Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Ukraina – gdzie eksportować jabłka?

Obecnie to rynki Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu są najbardziej obiecujące dla eksporterów jabłek. Rzeczywiście, pomimo ogólnego spadku światowego handlu jabłkami obserwowanego w ciągu ostatnich 5 lat, kraje z tej cześci świata wykazują dodatnią dynamikę handlu. Jednocześnie producent, który chce sprzedawać swoje produkty na tych rynkach, musi zagwarantować owoce najwyższej jakości. Taką opinię wyraził dyrektor generalny firmy Sady Dniepra i kierownik projektu UApple (Ukraina) Aleksander Pachno podczas krajowej konferencji „Gruziński sektor owoców i warzyw - najlepsze nisze inwestycyjne”, która odbyła się 7 listopada w Tbilisi.

„Realizujemy dostawy zarówno do UE, jak i do krajów Afryki i Azji, ale ogólnie uważamy kraje Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu za najbardziej obiecujący kierunek. Dlaczego? Faktem jest, że w ciągu ostatnich 5 lat światowy handel jabłkami spadł o 9 procent. W tym samym czasie rynek jabłek z krajów ASEAN wzrósł o 22 procent. Jeśli weźmiemy pod uwagę cały region krajów Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu, wówczas rynek jabłek wzrósł o 39 procent we wskazanym okresie ”- wyjaśnił Aleksander Pachno.

W swoim wystąpieniu podkreślił on dwie główne rzeczy dla tych, którzy chcą wyeksportować jabłko. Pierwszą jest dostępność popularnych odmian. Wśród nich jest odmiana Gala, która jest najbardziej poszukiwana na Bliskim Wschodzie, odmiana Red Delicious o wydłużonej formie, odmiany Fuji, Granny Smith i kilka innych.

Druga sprawa to zgodność z międzynarodowymi standardami jakości. Jabłko musi spełniać normy gęstości, nie może być zewnętrznych uszkodzeń, a także mieć wymagany kolor. Ponadto przy sprzedaży produktów na rynkach zagranicznych nakładane są określone wymagania dotyczące pakowania.

Aleksander Pachno zauważył również, że firma Sady Dniepra prowadzi działalność od 2015 roku i w swoich planach strategicznych od początku miała na celu eksport.

„Dlaczego wybraliśmy eksportu?

Jednym z powodów jest stosunkowo stabilna cena w porównaniu z ceną na rynku krajowym. Chcę podać przykład dynamiki cen odmiany jabłek Royal Gala w ciągu ostatnich trzech lat na krajowym rynku ukraińskim i rynkach zagranicznych. Ceny na rynku krajowym dla jabłka bez opakowania wahała się na poziomie 30–55 centów/kg, a cena na rynku eksportowym była stosunkowo stabilna - wyjaśnił Aleksander Pachno.

Specjalista wyjaśnił także różnicę między uprawą jabłek wysokiej jakości na eksport a jabłkami na rynek krajowy. Według dyrektora generalnego firmy Sady Dniepra i kierownika projektu UApple, odmiany poszukiwane na rynku eksportowym będą oczywiście cieszyć się takim samym popytem na rynku krajowym.

„Rodzi to jednak pytanie dotyczące jakości produktu. Jak definiujemy tę jakość? Ktoś może pomyśleć, że definiujemy to na drzewie w sadzie. Właściwe kryterium jakości należy ustalić bezpośrednio przed dostarczeniem produktu do konsumenta końcowego. Aby to zrobić, musisz odpowiednio zorganizować cały łańcuch: od uprawy, zbioru i przechowywania jabłka, aż do dostarczenia konsumentowi końcowemu. Jeśli chodzi o technologię, na jakość jabłka wpływa wiele czynników: wiek drzew, klimat, stan gleby, stabilność produkcji, zwalczanie szkodników, czas zbiorów itp.

Początkowo musisz sam ustalić kryterium jakości, to znaczy, jaką jakość, przede wszystkim, chcesz otrzymać. Jeśli weźmiesz pod uwagę aspekty handlowe, należy jak najszybciej zebrać plony, aby jak najszybciej je sprzedać i uzyskać najlepszą cenę. A jeśli zbierzesz później, możesz uzyskać jabłko o większym kalibrze, jego najlepszym kolorze. Pozwoli ci to przechowywać go tak długo, jak to możliwe i sprzedawać pod koniec sezonu”- powiedział podczas konferencji Aleksander Pachno.

Ponadto, według niego, różnica między uprawą jabłek wysokiej jakości na eksport a jabłkami na rynek krajowy polega na dodatkowych kosztach. Koszty takie obejmują na przykład potrzebę działu sprzedaży w strukturze firmy.

„Musisz mieć pracowników biegle władających językiem angielskim.

Ponadto produkty na eksport muszą być certyfikowane. A producent w przypadku wejścia na rynki zagraniczne ponosi koszty reklamy. Wszystkie te koszty są dość wysokie. Na przykład w firmie Sady Dniepra wynoszą one około 1,5-2 centów na kg wytwarzanych produktów. Jeśli jednak porównasz różnicę cen na rynku krajowym i zagranicznym, zrozumiesz, że takie koszty są stosunkowo niskie, ponieważ cena jabłka na rynku zagranicznym jest znacznie wyższa”- powiedział Aleksander Pachno.

Odpowiadając na pytanie uczestnika konferencji dotyczące sprzętu do zbioru jabłek w firmie Sady Dniepra, Aleksander Pachno podkreślił, że zbiór odbywa się wyłącznie ręcznie.

„Zwróciliśmy również szczególną uwagę na jakość drewnianych pojemników. W tym roku zamówiliśmy je w Polsce, ponieważ obróbka drewna, z którego są wykonane, powinna być idealna. Ponadto należy zwrócić uwagę na jakość dróg dojazdowych do sadu. W końcu, jak pokazuje praktyka, około 10 procent plonów może zostać uszkodzonych podczas transportu z powodu złych dróg.

Również w naszej firmie zmieniliśmy system motywacji pracowników podczas zbiorów. Jeśli wcześniej płaciliśmy za ich pracę na podstawie liczby kilogramów zebranych jabłek, to od bieżącego roku wprowadziliśmy wynagrodzenie godzinowe, aby wykluczyć czynnik szczytu, który negatywnie wpływa na jakość zbioru”- podsumował Aleksander Pachno.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE