Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Ziemniaki – a może jakością?

2016-10-06 10:00

Hurtowe ceny ziemniaków póki co się ustabilizowały. Za dobrej jakości towar w dużym hurcie jest to obecnie (ceny sprzedaży) 0,24 – 0,36 zł/kg (3,60 – 5,40 zł za worek 15 kg w przeliczeniu). Ale na rynku ziemniaki jadalne można kupić od producentów i za 2,00 zł za worek, a nawet 1,50 zł za worek.

Patrząc na ogromną słabość popytowej strony rynku wydaje się, że ceny ziemniaków pójdą dalej śladem tego, co działo się choćby  jesienią 2014 lub 2011 roku. Krótko mówiąc – jeszcze spadną.

Jak widać na naszym wykresie powyżej, we wspomnianych latach zniżka cen była jeszcze bardziej dynamiczna niż obecnie, ale ta różnica może zostać szybko zniwelowana. Wszak zbiory się nie skończyły i ziemniaków będzie przybywać. Jeśli nie zmieni się popyt, to ceny muszą spaść. Przynajmniej te z okolic górnej granicy przedziału cenowego.

A perspektywy na poprawę popytu są marne. Zwłaszcza w eksporcie. Co prawda trochę ziemniaków kupuje Rumunia – ostatnimi czasy nasz główny importer w tym segmencie rynku świeżych warzyw. Ale wciąż nie są to ilości, które ruszyłyby ceny w górę.

Może są więc inne sposoby, które umożliwiłyby uzyskiwanie nieco lepszych cen? Standardową drogą do wyróżnienia się w masie producentów i uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest budowa marki. Ale na rynku ziemniaków? Przy tak masowym towarze? Trudne, ale możliwe nawet dla ziemniaków. Można bowiem próbować zbudować markę nie indywidualnie, ale regionalnie. Skoro udaje się z truskawkami czy jabłkami? Skoro udaje się nawet z ziemniakami, tyle że nie w Polsce?

Można też próbować konkurować jakością. Zarówno jakością samego ziemniaka, jak i serwisu – sortowanie, opakowanie, odmiany, certyfikaty. Nie jest to droga łatwa i na pewno trzeba ponieść koszty. Dlatego dostępna jest ona głównie dla dużych producentów. I są tacy, którzy na polskim rynku tą droga idą. Widać to w hipermarketach, gdzie obok „zwykłych” ziemniaków po kilkadziesiąt groszy za kilogram, klient może kupić czyste, wykalibrowane, ładnie zapakowane ziemniaki. Dobrej jakości i odmiany. Za taki towar trzeba w sklepie zapłacić nawet około 2 zł za kilo.

Oczywiście jest to nisza i to dość ciasna, ale zajęcie tej niszy daje ponadprzeciętny przychód i, co równie ważne na tak ciasnym rynku, mniejszą konkurencje bezpośrednią, bo niewielu producentów jest w stanie sprostać wymaganiom.

Na bardziej masowym rynku jakość tez ma swoją cenę. Zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż pod eksport. Tu też posiadanie towaru dobrej jakości i umiejętność przygotowania go „pod klienta” daje przewagę. Tak w znajdowaniu odbiorców, jak i w uzyskiwanych cenach.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE