Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Hiszpania – nadzieja na lepsze ceny czosnku

O nowym sezonie radzili przedstawiciele hiszpańskiego Walnego Zgromadzenia Krajowego Stowarzyszenia Producentów i Handlowców Czosnku (ANPCA). W Hiszpanii oczekiwany jest spadek areału uprawy czosnku o około 5 procent. Dotyczyć to będzie czosnku białego i fioletowego, zwłaszcza w regionie Kastylia La Mancha, gdzie uprawy te wypierane są przez czosnek wiosenny.

Według hiszpańskich producentów i handlowców rynek nie czyni rozróżnienia między czosnkiem fioletowym i wiosennym. Nawet pomimo faktu, że czosnek fioletowy cieszy się estyma tego o najlepszej jakości. Jednak jego plony są niższe niż czosnku wiosennego, stąd ekspansja tego drugiego, który daje większą produktywność.

Ostatnie lata upłynęły na rynku czosnku pod znakiem poważnego kryzysu. Hiszpańscy producenci zmuszeni byli sprzedawać czosnek po niskich cenach, bo inaczej nie mieli szans na znalezienie nabywców. ANPCA analizując aktualne dane z sektora przewiduje, że w tym roku, po trzech kryzysowych latach, hiszpańscy producenci czosnku będą wreszcie mogli liczyć na akceptowalny poziom cen dla swojego produktu. Wynika to z faktu, że zapasy czosnku z poprzedniej kampanii zostały już praktycznie wyczerpane. Rynek gotowy jest więc na zbiory kampanii 2015 roku i powinien za nie zapłacić więcej.

Hiszpanie zastanawiali się również na marketingowej i logistycznej kondycji sektora czosnku. Główny wniosek – sektor wciąż jest zbyt rozdrobniony i trzeba pracować nad jego koncentracją, tak aby wzmocnić jego pozycję rynkową i konkurencyjność.

Poza tym omawiano działania w zakresie eksportu czosnku. Hiszpanie odzyskują powoli chłonny rynek brazylijski, wchodzą na inne rynki Ameryki Płd. Wykorzystując tu coraz gorszą kondycję sektora czosnkowego w Argentynie, choć oczywiście to argentyński czosnek pozostaje na tamtym rynku głównym konkurentem. Podobnie rzecz się ma na rynku USA, gdzie Hiszpanie też zamierzają zwiększyć swą konkurencyjność w stosunku do Argentyńczyków. To nie wszystko. Hiszpański czosnek szuka swojej drogi na rynku Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Azji starając się konkurować tam z czosnkiem chińskim.

Organizacja ANPCA reprezentuje większość dużych producentów i handlowców z sektora czosnku w Hiszpanii. Obejmuje ponad 70 procent wartości sprzedaży czosnku i około 45 procent jego produkcji w tym kraju. Jest największym europejskim producentem – z areałem 19 tys. hektarów i zbiorami na poziomie 168 tys. ton.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE