Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Nowe zasady funkcjonowania rynku owoców i warzyw

2008-01-02 00:00
W 2008 r. wchodzą w życie nowe zasady funkcjonowania rynku owoców i warzyw w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.

Na czym będą polegać zmiany? Po pierwsze, zniesione zostaną subsydia do eksportu owoców i ich przetworów. Po drugie, w przypadku dopłat do pomidorów kierowanych do przetwórstwa w okresie przejściowym, czyli do końca 2011 r., kraje członkowskie będą mogły 50 proc. dotychczasowej kwoty wsparcia (w Polsce to 6,7 mln euro) przeznaczyć dla producentów, którzy dostarczą te warzywa na podstawie umów kontraktacyjnych; pozostałe 50 proc. płatności (w Polsce 3,35 mln euro) przeznaczone będą dla producentów pomidorów, którzy w okresie referencyjnym uprawiali pomidory do przetwórstwa – nie będą oni jednak zobowiązani do ich produkcji w latach następnych.

Po trzecie, z budżetu UE przyznawane będą płatności obszarowe do produkcji malin i truskawek z przeznaczeniem do przetwórstwa w wysokości 230 EUR/ha. W Polsce ogólny obszar wsparcia będzie wynosić 48 tys.ha, a minimalna powierzchnia do której można uzyskiwać dopłatę to 0,1 ha. Poza tym w dalszym ciągu będą prowadzone dopłaty do tych gatunków w ramach jednolitej płatności obszarowej.

Po czwarte, od 2008 r. w nowych krajach członkowskich (w tym także w Polsce) grupy producentów będą uzyskiwać podwójne (jak dotychczas) wsparcie w dochodzeniu do tzw. uznania w wysokości w poszczególnych latach: 10, 10, 8, 6 i 4 proc. wartości produkcji towarowej członków grupy. Po piąte, od 2008 r. przewidywane jest zwiększenie z 50 do 60 proc. udziału środków unijnych w tworzeniu funduszy operacyjnych organizacji producentów. Po szóste, wprowadzane będą nowe mechanizmy regulacji podaży i popytu polegające np. na niezbieraniu owoców w czasie klęski urodzaju, działania promocyjne, informacyjne i szkoleniowe. Działania te będą należeć do organizacji producentów. Producenci będą mogli liczyć na unijne wsparcie za przekazywanie swoich produktów na cele charytatywne (do 5 proc. ilości produkcji).

Źródło: fresh-market.pl
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem