Plusy współpracy
Międzynarodowe sieci handlowe coraz częściej decydują się na zakup polskich towarów. Korzystają na tym nie tylko nasi rolnicy, ale także firmy eksportujące.
Grupa Metro, która współpracuje z polskimi producentami i grupami producentów zakupiła w 2006 r. 68 tys. ton owoców i warzyw. W tym roku liczba ta ma wzrosnąć do 90 tys. ton.
Nasze towary - skupowane wcześniej przez trzy platformy logistyczne (w Żabiej Woli, Poznaniu i Gliwicach) - trafiają do sieci placówek Macro Cash & Carry i Real. Mogą być również eksportowane do Niemiec, Rosji, Ukrainy, Czech i Słowacji.
Znaczącą rolę w kształtowaniu polskiego eksportu warzyw i owoców odgrywa sieć supermarketów Tesco. Za ich pośrednictwem, do Wielkiej Brytanii sprzedano w ubiegłym roku 12 tys. ton pomidorów (o 50 proc. więcej niż w 2005 r.).
Na rynek brytyjski i irlandzki dostarczamy także m.in. pieczarki, jabłka i borówkę amerykańską.
Producenci mogą być zadowoleni, bo istnieje większa możliwość zagospodarowania nadwyżek krajowych produktów ogrodniczych.
Źródło: fresh-market.pl, na podstawie biuletynu FAMMU/FAPA, mk