Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Bulwersujące figi z Lidla

Spot reklamowy dotyczył promocji na figi (owoce). - Z pamięci przytaczam tekst lektora „panie władzo, nie wiem o co chodzi, szedłem sobie koło sadu, a tam takie piękne figi, wszedłem i zerwałem te figi, a ona zaraz na policje, no nie rozumiem" - czytamy we wniosku zbulwersowanej skarzącej się na reklamę (sygn. K/104/13).

- Reklama kreuje sytuacje, w której mężczyzna zrywa kobiecie figi (bieliznę), a ta wzywa policję. W podtekście jest zgwałcenie i jednocześnie wiktymizacja ofiary zgwałcenia. Jestem zbulwersowana tą reklamą, gdyż powiela stereotypy związane z przestępstwem zgwałcenia. Reklama trywializuje to poważne przestępstwo. Reklama trywializuję potrzebę ofiary gwałtu do ukarania sprawcy, tj. wezwania policji i wymiaru sprawiedliwości. Proszę o interwencję w tej sprawie." – wyjaśnia w treści skargi.

Jednak „Lidl Polska Sklepy Spożywcze sp. z o.o." sp.k. broni się i twierdzi, że zarzuty są nieuzasadnione. - Kwestionowana reklama nie narusza w naszej ocenie dobrych obyczajów ani zasad uczciwej konkurencji, nie zawiera również treści dyskryminujących ani elementów, które zachęcają do aktów przemocy – podaje Lidl.

Zdaniem sieci handlowej celem reklamy nie jest zachęcanie do aktów przemocy czy trywializowanie przestępstwa. Treść reklamy w ocenie autora mieści się w szeroko pojętym humorystycznym podejściu do dowcipu sytuacyjnego. Wobec czego należy stwierdzić, że zastosowaniu takiego podejścia w reklamie jest za dopuszczalne.

Przewodniczący Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy Wojciech Piwocki po rozpatrzeniu skargi, na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2013 r. postanowił ją oddalić (Uchwała Nr ZO 130/13).

Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu zarzucanych przez Skarżącą. Uznał, że przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Spot reklamowy jest utrzymany w żartobliwej konwencji i nie należy go odbierać dosłownie oraz mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie przekracza dopuszczalnych granic.

Stronom przysługuje prawo do odwołania się od uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy w terminie 10 dni od daty jej doręczenia. Podstawę odwołania mogą jednak stanowić tylko nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w czasie podjęcia uchwały.
Słowa kluczowe: figi, lidl, reklama
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE