Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Kokosy podbijają rynek

2014-10-15 13:29

Najpopularniejszy obecnie jest olej kokosowy, którego sprzedaż wzrosła przez ostatnie 3 lata aż 19-krotnie. Jest on jedynym produktem notowanym na giełdach surowcowych. Za tonę oleju w sierpniu 2014 roku trzeba było zapłacić 1 177 USD, dla porównania w analogicznym miesiącu rok wcześniej jego wartość wynosiła 894 USD.

- Kokos jest jednym z najbardziej bogatych w wartości odżywcze owoców, zawiera witaminy B2, B6, C i E oraz kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, żelazo, sód i cynk. Globalny popyt na orzechy kokosowca rośnie z roku na rok o ponad 10%. Nic w tym dziwnego,  charakterystyczne owoce wykorzystywane są ostatnimi czasy głównie do produkcji jadalnych olejów, napojów, kosmetyków czy nawet mąki, których to popularność rośnie w astronomicznym tempie. Na fotelu lidera zasiada olej kokosowy, choć przychylność Polaków zyskał dopiero w 2012 roku. Firma Bio Planet w 2013 sprzedała 74 133 olejów kokosowych  o łącznej wartości  980 774 PLN, natomiast już w 2014 te wartości wzrosły odpowiednio do 123 722 i 1 785 842 PLN.  Liczby pokazują jak bardzo olej kokosowy przypadł Polakom do gustu, jednak jego sprzedaż przerosła nasze najśmielsze oczekiwania.– mówi Sylwester Strużyna, Prezes Bio Planet S.A.

Olej kokosowy jest najlepszym źródłem średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCFA), które nie wywierają negatywnego wpływu na cholesterol, dzięki czemu obniżają ryzyko choroby serca i arteriosklerozy.

Dodatkowo działa silnie przeciwwirusowo i antybakteryjnie nie szkodząc naszej naturalnej florze bakteryjnej, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera – dodaje Sylwia Kaczmarek, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Bio Planet S.A.

Kolejne miejsca na podium zajmują: niezwykle popularna zwłaszcza wśród osób aktywnych fizycznie woda kokosowa oraz uwielbiane przez pasjonatów kuchni azjatyckiej mleko kokosowe. Jak podaje firma Bio Planet S.A. sprzedaż wody kokosowej  wzrosła  na przestrzeni ostatnich trzech lat o 500%. Tylko pod logiem Coco Dr Martins (dystrybuowanym przez Bio Planet) sprzedanych zostało do dnia dzisiejszego ponad 75 tys. wód kokosowych w różnych opakowaniach o łącznej wartości prawie 500 tys. PLN. Sytuacja mleka kokosowego wygląda podobnie, jego wzrost w porównaniu z 2011 wynosi 450%.

Łączna sprzedaż produktów ekologicznych, które składają się głównie z kokosa przekroczy w tym roku 3 000 000 PLN, dla porównania w roku ubiegłym wyniosła nieco ponad 1 500 000 PLN. Kokos oprócz niezaprzeczalnych walorów smakowych jest jednym z nielicznych owoców, które mają tak szeroką paletę właściwości zdrowotnych. Nic dziwnego, że znajduje on coraz więcej zastosowań. Rosnąca konsumpcja kokosów przyczyni się w najbliższym dziesięcioleciu do wzrostu jego ceny jednostkowej, która teraz w detalu waha się od 1 do 2 PLN. Wszystko za sprawą niewystarczającej mocy produkcyjnej największych światowych producentów. Rynkowi nie sprzyjają również tajfuny niszczące plantacje kokosów.

W październiku do portfolio Bio Planet dołączy niezwykle popularna u zachodnich sąsiadów mąka kokosowa, która jest alternatywą dla pszenicy. Produkt ten dedykowany jest osobom z nietolerancją glutenu, których w naszym kraju z roku na rok przybywa. Niecały miesiąc później na sklepowe półki trafi kokosowy cukier, który charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Mąka kokosowa zawiera znacznie więcej błonnika niż mąka pszenna (mąka kokosowa ok 13g, pszenna typu 550 ok. 3 g), i jest rewelacyjną alternatywą dla osób, które stosują dietę bezglutenową, diabetyków i alergików. Błonnik kokosowy reguluje poziom cukru i insuliny we krwi. Mąkę kokosowa można używać nie tylko do wyrobu chlebów, czy ciast ale również do zup, deserów, koktajlów, musli, sałatek owocowych i jogurtów. - dodaje Sylwia Kaczmarek, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Bio Planet S.A.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE