Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Hiszpania – dyferencjacja kluczem na rynku czosnku

Rynek czosnku w ostatnim czasie nie stosuje się do przewidywalnych wzorców. Wahaj się tak bardzo, że ceny mogą się zmienić od 0,40 do 1,80 lub 1,90 euro za kilogram od jednego zbioru do drugiego.

W hiszpańskim firmie El Ajero producenci czosnku dążą do osiągnięcia długoterminowej rentowności i nie koncentrują się wyłącznie na teraźniejszości.

Chiny niewątpliwie wciąż dominują na globalnym rynku czosnku. To tam ustala się ceny, ponieważ Chińczycy produkuje 90 procent czosnku na świecie. Dobry rok w Chinach, to zły rok w Europie, a zły w Chinach podnosi ceny w Europie. Kiedy Chiny mają nadwyżkę, jest ona wysyłana głównie na rynki europejskie, a ceny spadają. Jeśli zaś chińscy eksporterzy sprzedają mniej, ceny w Europie idą w górę. Stąd opinia menedżera Carlosa Dobalo, aby skupić się na długoterminowej perspektywie. A nie wszyscy tak robią.

W El Ajero rozwijają produkcję ostrożnie, aby uniknąć niepowodzeń. Pięć lat temu z dwóch i pół miliona do trzech milionów kilo; później przekroczyli cztery miliony, a w dwóch ostatnich kampaniach osiągnięto już pięć milionów kilogramów czosnku.

Obecny sezon jest już drugim rokiem z nadprodukcją czosnku w skali globalnej. Okazjonalni producenci byli przyciągani wysokimi cenami płaconymi cztery lata temu, ale potem bańka pękła.

Aby przeżyć, producenci z rejonu El Ajero próbują odróżnić swój czosnek od chińskiego. Nie mogą konkurować z tamtym kosztami produkcji, ponieważ praca w Chinach jest o wiele tańsza, ale są w stanie zapewnić bezpieczeństwo żywności. Na przykład identyfikowalność czosnku kooperatywy Aceuchal pozwala konsumentowi końcowemu, poprzez skanowanie kodu kreskowego i sprawdzenie oznaczeń na danej partii, zidentyfikować producenta każdej główki czosnku.

Carlos Dobalo uważa, że ​​konieczne jest wyjaśnienie konsumentowi, iż istnieją różnice między tym, co robi się w Chinach, a tym, co robi się w Europie. Po dostarczeniu tych informacji konsumenci muszą zdecydować, czy preferują wyższą jakość, czy niskie ceny. W Chinach nie ma tylu ograniczeń fitosanitarnych, jak w Europie. Bezpieczeństwo żywności stało się więc wartością dodaną.

Kooperatywa Aceuchal sprzedaje głównie do Niemiec, Włoch i Francji. W Ameryce trafia do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Brazylii, a w Azji eksportuje czasami na Tajwan. Kooperatywę zawiązano w celu uniknięcia pośredników i wybrała ona model sprzedaży bezpośredniej. Mają niezbędną infrastrukturę do przechowywania i szeroką sieć handlową, która pozwala im na dystrybucję na kilku kontynentach. To jedyny sposób, by rosnąć w cieniu Chin.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE