Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Hiszpania – koniec kampanii pomidorów z W. Kanaryjskich

Skończyła się kampania, którą można uznać co najwyżej za średnią jeśli chodzi o wielkość plonów oraz uzyskiwane ceny. Według oświadczenia wydanego w ubiegłą środę przez dwie organizacje zrzeszające tamtejszych producentów (należących do ogólno hiszpańskich stowarzyszeń Fedex i Aceto), spadł eksport pomidorów z tego regionu Hiszpanii, a powodów było kilka.

Eksport pomidorów zmalał w omawianym sezonie o 6 procent (spadek w poprzednim sezonie wyniósł 11 procent), co oznacza o około 3 450 ton mniej wyeksportowanych pomidorów w relacji rok do roku. Natomiast jeśli chodzi o ogórki, to ich eksport wzrósł o 1 863 ton, osiągając poziom 22 661,9 tony.

Istotnym czynnikiem była zmiana w systemie transportowym. Chodzi o przejście ze statków chłodniczych czarterowanych przez Fedex na regularne linie chłodniczych kontenerowców, "miała poważny wpływ na kampanię, głównie ze względu na sztywny harmonogram wyjść i wejść do portów. Zmiana dotyczyła nie tylko reorganizacji logistyki, co już wiązało się z ogromną pracą, ale sprawy stały się jeszcze trudniejsze ze względu na naruszenia umów o świadczenie usług morskich", narzekają przedstawiciele Fedex i Aceto.

Opisana sytuacja doprowadziła do "znacznych opóźnień w dostarczaniu produktów do miejsc przeznaczenia, czasem przekraczających piętnaście dni". Mocno uderzyło to w odbiorców i klientów, którzy nie otrzymywali zamówionych dostaw na czas. Pozytywnym aspektem zmiany było to, że, że ​​proces transportu był bardziej wydajny.

Kolejną nowością w tej kampanii było zastosowanie rozporządzenia wspólnotowego 2031/2016, które wymaga przeprowadzenia inspekcji fitosanitarnych dla przesyłek pomidorów kanaryjskich przeznaczonych rynek europejski (łącznie z rynkiem hiszpańskim). "Główną wadą aplikacji obsługującej tę kwestię były opóźnienia" - czytamy w oświadczeniu. Chociaż kontrole w magazynach były przeprowadzane normalnie, to te przeprowadzane w dokach spowodowały znaczne opóźnienia.

Ważnym czynnikiem decydującym o tej kampanii była również pogoda, ponieważ niższe temperatury odnotowane w miesiącach zimowych, wraz z uporczywymi deszczami, opóźniły dojrzewanie i ułatwiły pojawianie się szkodników i wirusów, które wywarły negatywny wpływ na rośliny i na wielkość produkcji.

Trendy rynkowe w miesiącach zimowych, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na kontynencie, były bardzo nieregularne zarówno w przypadku pomidorów i ogórków. W pewnych specyficznych okresach ceny szybko spadały, jak tylko pojawiał się import z państw trzecich.

Ogólnie rzecz biorąc, "sektor jest zadowolony z sezonu, nastąpił niewielki spadek eksportu, ale wielkość produkcji pozostała na normalnym poziomie, a nadwyżka, która nie została wywieziona, została albo wysłana na rynek lokalny, podarowana organizacjom pozarządowym lub wykorzystywany jako pasza dla bydła.", czytamy w komunikacie wspomnianych organizacji.

Ilość pomidorów wyeksportowanych do tej kampanii wyniosła 51 167,3 tony. Z tego 43 717,1 tony pochodziła z prowincji Las Palmas i 7 920,2 tony z Santa Cruz de Tenerife. Aż 43,88 procent tego eksportu zostało wysłanych do Wielkiej Brytanii, a 45,21 procent do kontynentalnej części Europy (głównie Holandia i Skandynawia), zaś pozostałe 10,89 procent trafiło do Hiszpanii (kontynentalnej).

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE