Logowanie / Rejestracja Koszyk: 0 szt. 0
Dzisiaj jest Sroda 20 listopada 2019. Od wczoraj dodano 1410 ceny w 14 kategoriach. Życzymy miłego dnia.
Tu jesteś:  »   »  Antocyjanina: ten purpurowy barwnik zwalcza wiele chorób

Antocyjanina: ten purpurowy barwnik zwalcza wiele chorób

  |   Źródło:
Najnowsze badania potwierdziły właściwości zdrowotne antocyjanów pod kątem chorób nowotworowych, przeciwzapalnych, przeciwdrobnoustrojowych i przeciwutleniających.

Autorzy przeglądu piśmiennictwa dotyczącego danych zebranych od ponad 602.000 osób w Australii, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych twierdzą, że antocyjany - flawonoidowy pigment występujący w różnych owocach i warzywach, może obniżyć ryzyko choroby sercowo-naczyniowej, a także pomóc w leczeniu niektórych rodzajów raka i cukrzycy.

Badacze sugerują, że zidentyfikowano około 400 indywidualnych antocyjanów, z których większość skoncentrowana jest w skórze owoców, w szczególności jagód, takich jak borówki wysokie, jagody, maliny i truskawki. 

Wysokie spożycie antocyjanów może zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia

Przegląd literatury i metaanaliza opublikowana w czasopiśmie Critical Reviews in Food Science and Nutrition sugeruje, że antocyjany - rozpuszczalne w wodzie pigmenty, o których wiadomo, że nadają owocom i warzywom ich charakterystyczny odcień niebieski, purpurowy lub czerwony, mogą również pomóc zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, a także pomóc w leczeniu innych chorób.

Według Johns Hopkins Medicine około 84 milionów Amerykanów cierpi na pewien rodzaj choroby sercowo-naczyniowej, której przypisuje się jeden na trzy zgony w USA. Autorzy badania przeanalizowali dane zebrane z 19 prospektywnych badań kohortowych, ze szczególnym uwzględnieniem oceny wpływu antocyjanów na zdrowie układu krążenia i serce.

Badaniami objęto ponad 602.000 osób z całej Australii, Europy i Stanów Zjednoczonych, którzy byli monitorowani przez okres od 4 do 41 lat. Uczestnicy badania z najwyższym spożyciem antocyjanów:

  • 9 proc. rzadziej cierpią na chorobę wieńcową
  • 8 proc. rzadziej umierają z przyczyn związanych z chorobami serca.

Autorzy badania zauważyli przy tym brak jakiegokolwiek związku pomiędzy przyjmowaniem antocyjanów a zmniejszonym ryzykiem zawału serca lub udaru mózgu. O badaniu, profesor Glyn Howatson, dyrektor ds. Badań i innowacji w dziale sportu, ćwiczeń i rehabilitacji na Uniwersytecie Northumbrii w Wielkiej Brytanii, powiedział:

"Nasza analiza jest największą i najbardziej wszechstronną oceną związku pomiędzy przyjmowaniem antocyjanów w diecie a ryzykiem chorób układu krążenia. W ostatnich latach pojawiły się dowody sugerujące, że te naturalne związki roślinne mogą być szczególnie cenne dla promowania zdrowia układu krążenia. "

Jakie są antocyjany i gdzie się znajdują?

Antocyjany należą do grupy flawonoidów - naturalnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed degeneracją komórkową. Autorzy badania z 2010 roku skomentowali: "Określono około 400 indywidualnych antocyjanów. Zazwyczaj są one najbardziej skoncentrowane w skórkach owoców, zwłaszcza owocach jagodowych. Jednak czerwone owoce jagodowe, takie jak truskawki i czereśnie, również mają antocyjany w ich miąższu. "

Owoce zaznaczone ze względu na wysoką zawartość antocyjanów obejmują:

  • jagody acai
  • jagody
  • maliny
  • czarne porzeczki
  • wiśnie
  • czerwone lub fioletowe winogrona
  • jeżyny
  • żurawina
  • truskawki

Warzywa zawierające antocyjany obejmują:

  • bakłażan
  • czerwona kapusta
  • czerwona cebula
  • pewne rodzaje ziemniaków

Zawartość antocyjanów jest zazwyczaj proporcjonalna do intensywności koloru owocu lub warzywa, w którym się znajduje, w zakresie od 2 do 4 gramów (g) / kilogram na sztukę i wzrasta wraz z produkcją ripens.

Autorzy badania zwracają uwagę na poziom polifenoli, w tym antocyjanów, znajdujących się w jagodach (a zatem potencjalny wpływ spożycia jagód na zdrowie serca), na których ilość mają wpływ metody przetwarzania po zbiorze, takie jak suszenie, pasteryzacja i tłoczenie.

Jak można się spodziewać, najwyższy poziom antocyjanów można znaleźć w całym owocu. Naukowcy twierdzą jednak, że "antocyjany z jagód są słabo biodostępne, są silnie sprzężone w jelitach i wątrobie i są wydalane z moczem w ciągu dwóch do ośmiu godzin po spożyciu".

Biorąc pod uwagę niską biodostępność, nie ma sensu nadmierne spożywanie jagód ani żadnego innego potencjalnego źródła antocyjanów. Ze względu na trwający charakter badań nad antocyjaninami i innymi flawonoidami, najlepiej jest poczekać, aż wyciągnięte zostaną ostateczne wnioski na temat korzyści z nimi związanych.

Inne badania demonstrują wartość antocyjanów dla zdrowia serca

Autor wcześniejszych badań nad antocyjaninami sugerował, że są one cenione za ich liczne funkcje biologiczne, w tym za ich dobrze znane działania przeciwrakowe, przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe i przeciwutleniające. Stwierdził, że "wykazują one różnorodne działanie na naczynia krwionośne, płytki krwi i lipoproteiny ", co czyni je przydatnymi do zmniejszenia ryzyka choroby niedokrwiennej serca.

Autorzy wspomnianych wyżej badań z 2010 roku twierdzą, że badania z użyciem jagód, żurawin i truskawek wykazały "znaczną poprawę w utlenianiu [lipoproteiny o małej gęstości (LDL)], peroksydacji lipidów, całkowitej zdolności antyoksydacyjnej osocza, dyslipidemii i metabolizmie glukozy" zarówno u zdrowych osób, jak i uczestników z metabolicznymi czynnikami ryzyka.

Jeśli chodzi o sposób, w jaki jagody, jako źródło antocyjanów, wpływają na zdrowie, autorzy badania powiedzieli: "Uważa się, że mechanizmy leżące u podstaw tych korzystnych efektów obejmują regulację w górę śródbłonkowej syntezy tlenku azotu, zmniejszoną aktywność węglowodanowych enzymów trawiennych, zmniejszoną aktywność oksydacyjną, stres i zahamowanie ekspresji genów zapalnych i tworzenie komórek piankowatych.” Na podstawie uzyskanych danych stwierdzili, że jagody są niezbędnym dodatkiem do zdrowej diety.

Antocyjany w jagodach i truskawkach mają obniżać ciśnienie krwi

Jagody i truskawki, które są bogate w antocyjany, zostały docenione za ich rolę w ochronie serca i obniżaniu ciśnienia krwi. Wcześniejsze badania ujawniły, że u kobiet w wieku od 25 do 42 lat, które zjadały więcej niż trzy porcje tygodniowo jagód i truskawek, występowało o 32 proc. mniejsze ryzyko wystąpienia zawału serca.

Jest to możliwe, ponieważ wiadomo, że antocyjany korzystnie wpływają na śródbłonkową wyściółkę układu krążenia, prawdopodobnie zapobiegając gromadzeniu się płytki w tętnicach, jak również regulując ciśnienie krwi.

Inne badania wykazały, że te antyoksydanty chronią przed chorobami serca poprzez redukcję stresu oksydacyjnego i stanu zapalnego, jednocześnie wzmacniając siłę naczyń włosowatych i hamując tworzenie płytek krwi. Stwierdzono również, że jedzenie borówek obniża ciśnienie krwi.

Antocyjany mogą pomagać w leczeniu raka okrężnicy

W badaniu opublikowanym w Scientific Reports przez naukowców z Uniwersytetu Wschodniej w Finlandii, współpracujących z amerykańskim National Institute on Aging, zauważyło obiecującą rolę, jaką antocyjany mogą odgrywać w leczeniu raka.

Badanie skupiło się na wpływie pigmentu jagodowego na sirtuiny - rodzaj białka zaangażowanego w regulację procesów komórkowych organizmu pod względem naprawy DNA, redukcji stanu zapalnego, długowieczności i metabolizmu.

W szczególności w badaniu podkreślono wpływ antocyjanów na mało znaną sirtuinę określaną jako SIRT6, która została powiązana z metabolizmem glukozy. Biorąc pod uwagę wyniki badania, możliwe jest, że regulacja tego enzymu może otworzyć nowe możliwości leczenia raka.

"Najciekawsze wyniki naszych badań dotyczą cyjanidyny, która jest bogactwem antocyjaniny w dzikiej borówce, czarnej porzeczce i borówce brusznicy" - powiedziała Minna Rahnasto-Rilla, autorka doktoratu farmacji na University of Eastern Finland.

Odkrycia te pokazują, że antocyjany, takie jak cyjanidyna, mogą zwiększać aktywację SIRT6, a tym samym zmniejszać ekspresję genów nowotworowych i wzrost komórek rakowych. Antocyjany korzystnie wpłynęły również na występowanie raka prostaty. Naukowcy od dawna sądzą, że różnice w diecie - w szczególności spożycie wina, które zawiera antocyjany i inne korzystne polifenole - mogą tłumaczyć wysokie wskaźniki raka prostaty.

Biorąc pod uwagę fakt, że około 200.000 nowych przypadków choroby w USA zostało zdiagnozowanych w 2018 roku, a ponad 29.000 amerykańskich mężczyzn umiera na raka prostaty rocznie, ta choroba stanowi poważny problem. Z drugiej strony dieta śródziemnomorska, bogata w ryby i oliwę z oliwek, a także duże ilości owoców, orzechów i warzyw, jest uważana za naturalny inhibitor raka. 

Czy antocyjany pomagają zapobiegać cukrzycy i ją kontrolować?

Znaczenie antocyjanów w profilaktyce i leczeniu cukrzycy typu 2 podkreślono w przeglądzie literatury z 2018 roku przeprowadzonym na Akademii Medycznej we Wrocławiu.

Autorzy badania dokonali przeglądu wcześniejszych badań dotyczących znaczenia antocyjanów w regulacji metabolizmu węglowodanów i zmniejszeniu insulinooporności jako głównych czynników obniżających ryzyko cukrzycy typu 2. Według zespołu, do tej pory wiele badań z udziałem ludzi i zwierząt wykazało antocyjany:

  • zwiększenie wydzielania adiponektyny i leptyny
  • aktywacja kinazy białkowej aktywowanej monofosforanem adenozyny (amp)
  • zwiększenie aktywacji pparγ w tkance tłuszczowej i mięśniach szkieletowych
  • inhibitowanie alfa-glukozydazę jelitową i alfa-amylazę trzustki
  • zmniejszenie ekspresję białka wiążącego retinol 4 (rbp4)
  • regulacja ekspresję i translokację genów transportera glukozy typu 4 (glut4)

Ponadto stwierdzono, że antocyjany poprawiają wydzielanie insuliny przez trzustkowe komórki beta trzustki. Ponieważ poszczególne antocyjany i ich glikozydy mają różną aktywność, naukowcy zalecają spożywanie różnych produktów roślinnych w ramach codziennej diety, aby zapewnić otrzymywanie szerokiej gamy antocyjanów.

Spożywanie owoców bogatych w antocyjany ma wiele korzyści, jednak trzeba sprawdzać przy tym spożycie fruktozy w owocach. Chociaż owoce zawierają tylko naturalne cukry, dla optymalnego zdrowia trzeba ograniczyć spożycie fruktozy. W związku z tym zaleca się, aby utrzymywać całkowite spożycie fruktozy poniżej 25 g dziennie, w tym fruktozy z całych owoców. Jeśli ma się cukrzycę, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi lub insulinooporność, rozsądnie byłoby ograniczyć dzienne spożycie fruktozy do 15 g, dopóki stan się nie poprawi. 

 

Dodaj komentarz
Dodając komentarz jako niezalogowany użytkownik, obok komentarza zostanie umieszczony Twój adres IP
Redakcja nie odpowiada za treści umieszczane w serwisie przez użytkowników. W przypadku pojawienia się treści uznawanych powszechnie za obraźliwe Redakcja podejmie starania mające na celu niezwłoczne usunięcie takich materiałów. W przypadku umieszczenia przez użytkownika treści uznawanych za obraźliwe lub innych treści niezgodnych z prawem, portal zastrzega sobie prawo do natychmiastowego i trwałego usunięcia z listy użytkowników.