Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Korzystajmy z naturalnych witamin

2010-06-17 00:00

Rozpoczął się sezon na kolorowe multiwitaminy - nie w kapsułkach albo tabletkach, ale w postaci sezonowych owoców. Owoce są bogate w witaminy i minerały. Niestety, mają jedną wadę - są nietrwałe, zaś w postaci przetworzonej tracą część swoich zdrowotnych właściwości. Dlatego właśnie powinniśmy intensywnie korzystać z ich walorów właśnie teraz, gdy jest ich pod dostatkiem, są najsmaczniejsze i mają największą wartość odżywczą.

Najlepiej spożywać owoce codziennie w kilku porcjach, pamiętając, że zawierają sporo cukrów prostych, które w większych dawkach nie dla każdego są wskazane (uważać powinni zwłaszcza chorzy na cukrzycę i osoby, które chcą pozbyć się nadwagi).

Poziomki oraz truskawki kuszą swoim niepowtarzalnym aromatem, ale także wysoką zawartością witaminy C. Zjadając 100g owoców, zaspokajamy dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na tę witaminę. Dostarczamy też porcję witamin z grupy B oraz potas, żelazo, wapń, fosfor. Osoby dbające o linię mogą jeść truskawki i poziomki bez obaw, pod warunkiem, że nie będą ich dosładzać cukrem ani podawać z tłustą śmietaną. Wskazanym dodatkiem jest natomiast kefir, jogurt i maślanka - koktajle z ich dodatkiem są świetnym, lekkostrawnym posiłkiem w upalne dni. Około 90 proc. miąższu truskawek i poziomek stanowi woda. Reszta to m.in. kwasy organiczne, węglowodany oraz niezbędne dla zdrowia, bo chroniące nas przed wolnymi rodnikami, przeciwutleniacze, np. flawonoidy, antocyjany, garbniki, Cennym składnikiem tych owoców są pektyny - źródło błonnika. Dzięki nim pobudzają przemianę materii i działają oczyszczające. Truskawki i poziomki mają też właściwości bakteriobójcze i moczopędne - warto je jeść przy problemach z nerkami.

Sporo witaminy C dostarczają też czereśnie i wiśnie, choć te owoce uważane są przede wszystkim za źródło potasu, pierwiastka w dużym stopniu odpowiedzialnego za prawidłową pracę serca i stan naszej skóry. Medycyna naturalna uznaje czereśnie za środek oczyszczający organizm z toksyn. Zjedzenie dziennie około 200 g wiśni lub czereśni obniża poziom kwasu moczowego we krwi, co pomaga zapobiegać powstawaniu dny. Owoce czereśni zawierają także lewulozę - łatwo przyswajalny cukier, polecany w cukrzycy. Wiśnie, czereśnie a także truskawki to owoce, których spożywanie wpływa pozytywnie na stan naszej skóry, m.in. dzięki temu, że wspomagają usuwanie toksyn z organizmu. Co ciekawe, można je stosować także zewnętrznie, np. w postaci maseczek oczyszczających i rozjaśniających skórę.

Czarne jagody i borówki amerykańskie mają właściwości antybakteryjne, które zawdzięczają zawartości antocyjaninów, skutecznych w zwalczaniu bakterii Escherichia coli. Już 300 g tych owoców pokrywa dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę C. Wyciągi z czarnej jagody są składnikiem preparatów okulistycznych, zalecanych zapobiegawczo w zaburzeniach mikrokrążenia w gałce ocznej i chorobach siatkówki oka. Latem możemy je z powodzeniem zastąpić świeżymi owocami, które są też uważane za świetny środek przeciwdziałający zaparciom. Zupełnie inne właściwości - hamujące biegunki - ma sok i napar z suszonych jagód. Zarówno polskie jagody, jak i borówki amerykańskie są bogatym źródłem przedwutleniaczy. Dla naszego zdrowia to skarb, pomocny w zapobieganiu chorobom układu krążenia, serca oraz nowotworom i spowalniający procesy starzenia organizmu. Jagody regularnie powinny jeść osoby z nieprawidłową gospodarką lipidową, bo przyczyniają się one do podwyższenia poziomu dobrego i obniżenia złego cholesterolu we krwi. Wśród zalet jagód i borówek jest także wysoka zawartość kwasu foliowego. Składnik ten jest niezbędny nie tylko dla przyszłych mam (zapobiega wadom układu nerwowego u płodu) ale i seniorów, m.in. wpływa na nastrój, gdyż jest niezbędny do produkcji serotoniny, tzw. hormonu szczęścia.

Źródło: za Polska Dziennik Bałtycki: Dodatek

Zapraszamy do dyskusji na forum fresh-market.pl

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem