Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Hiszpania – spadek produkcji pomidorów

Areał przeznaczony pod uprawę pomidorów w andaluzyjskiej prowincji Almerii został ponownie zmniejszony, kontynuując tym samym tendencję spadkową z ostatnich lat. Wzrost kosztów produkcji, wpływ szkodników i ceny sprzedaży przy niskich marżach były głównymi powodami, dla których producenci z Almerii przestawili się na inne produkty, takie jak papryka i cukinia, których koszty produkcji są znacznie niższe. Do 44. tygodnia ceny pomidorów, a także innych warzyw, z wyjątkiem bakłażana, pozostawały wysokie. Od 45 tygodnia ceny zaczęły spadać, zbiegając się ze świętem 1 listopada i wzrostem podaży spowodowanym wyższymi temperaturami.

„W tym roku spadek produkcji pomidorów staje się coraz bardziej zauważalny, o około -20 procent rok do roku, zwłaszcza w przypadku pomidorów okrągłych luzem. Sprzedaż jest płynna, ponieważ presja ze strony podaży jest mniejsza. Ale niedługo duże ilości pomidorów z Maroka zaczną pojawiać się na rynku i będzie większa konkurencja”, mówi Francesc Llonch, menedżer Gavà Grup.

„Jak dotąd ceny pomidorów gałązkowych osiągnęły bardzo wysoki poziom, a pomidory specjalnych odmian stały się o około 30 procent droższe niż w poprzednim sezonie. Wyjątkiem jest pomidor okrągły, który jest tańszy. Ten pomidor jest w dużych ilościach produkowany w Maroku, a Hiszpania w ostatnich latach straciła znaczny udział w rynku europejskim. Na szczęście, pomimo rosnącej konkurencji, Maroko nie ma spójnej produkcji pomidorów śliwkowych, gałązkowych i innych rodzajów pomidorów, a także innych produktów, takich jak papryka i cukinia, więc Hiszpania nadal w tych segmentach dominuje”- mówi Francesc Llonch.

Producent i sprzedawca twierdzi, że chociaż produkcja cukinii i papryki wzrosła w tym roku, ceny były wyższe w porównaniu z poprzednim sezonem.

„To musi być efekt COVID-19. Jest to zrozumiałe w przypadku pomidorów, ponieważ podaż jest mniejsza, ale w przypadku pozostałych warzyw, takich jak ogórki, nie ma konkretnego wyjaśnienia. Tylko bakłażan stał się tańszy. Pierwsza fala pandemii dopadła nas pod koniec sezonu. Ta druga fala nadeszła w środku jesienno-zimowej kampanii i będzie zupełnie inaczej. Wobec tej niepewności zdecydowaliśmy się nieznacznie zmniejszyć produkcję naszej specjalności - pomidorów Monterrosa, której podaż i popyt do tej pory utrzymywały dobrą równowagę.”

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE