Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Chiqiuta liderem na rynku bananów w Polsce

2012-04-27 08:52
Źródło: fresh-market.pl (Katarzyna Zygmuntowska)

Import bananów do Polski spada, a tym samym maleje także spożycie tych owoców przez polskich konsumentów. Czy firma Chiquita jako największy dostawca bananów do Polski dostrzega tę tendencję spadkową w sprzedaży bananów w Polsce?

Rzeczywiście, według wstępnych danych importowych Głównego Urzędu Statystycznego za pierwsze 11 miesięcy 2011 roku, import bananów do Polski obniżył się w stosunku do roku 2010 aż o 16,6 proc.. Jednak pomimo widocznego spadku importu bananów do Polski sprzedaż firmy Chiquita w Polsce rośnie. Dlatego też, pod koniec ubiegłego roku, uruchomiliśmy bezpośrednie dostawy bananów do portu w Gdyni.

Jak firma Chiquita ratuje się przed coraz mniejszym spożyciem bananów przez polskich konsumentów?

Polski konsument staje się coraz bardziej świadomym i wymagającym klientem. Tym bardziej jeśli chodzi o kategorię świeżych owoców. Bardzo istotne znaczenie ma tu jakość bananów. Jak wynika z badań OBOP, przeprowadzonych na zlecenie naszej firmy, przy zakupie bananów Polacy zwracają uwagę na ich cenę, jakość, stopień dojrzałości i smak. Co interesujące, dla większej ilości kupujących (42 proc.) to właśnie jakość jest tym czynnikiem, który staje się ważniejszy od ceny przy kupnie bananów. Jeśli dodamy do tego fakt, że dla 50 proc. Polaków (źródło: TNS 2011) Chiquita to preferowana marka bananów to daje nam to odpowiedź na pytanie dlaczego sprzedaż bananów Chiquita w Polsce rośnie mimo spadku importu całej kategorii bananów. Marka Chiquita kojarzy się polskim konsumentom nie tylko z najwyższą jakością, ale również z gwarancją najlepszego smaku.

Obserwując asortyment w dużych sieciach handlowych, dochodzi się do wniosku, że banany Chiquita dość trudno kupić w sklepach typu hipermarket. Większość z nich sprzedaje owoce konkurencyjnych marek. Gdzie firma Chiquita kieruje głównie swój asortyment?

Polscy konsumenci mogą kupić banany Chiquita zarówno w supermarketach jak i na tzw. rynku tradycyjnym, czyli  w sklepach owocowo-warzywnych i osiedlowych. Wynika to z faktu, że współpracujemy zarówno z głównymi sieciami handlowymi jak i z hurtowniami, które z kolei zaopatrują sklepy z rynku tradycyjnego. Oba kanały dystrybucji są dla nas jednakowo ważne. Jeśli chodzi o sieci handlowe to banany Chiquita można znaleźć m.in. w takich sklepach jak: Piotr i Paweł, Stokrotka, Real, Carrefour, Delikatesy Alma, Marcpol, Auchan, Lidl  oraz w innych lokalnych sieciach. Jesteśmy też na stałe obecni w sieciach Cash & Carry, Selgros i Makro. 

Firma Chiquita z racji na swoje ponad 100-letnie doświadczenie w uprawie i handlu bananami wypracowała sobie reputację pioniera i do dziś wyznacza standardy w branży. To Chiquita jako pierwsza zaczęła pakować banany w kartony (w latach 60-tych ubiegłego wieku) i również jako pierwsza zaczęła transportować banany w kontrolowanej atmosferze. Jestem też bardzo dumny z faktu, że w tym roku firma Chiquita obchodzi 20-lecie współpracy z organizacją pozarządową Rainforest Alliance, która jest w czołówce organizacji działających na rzecz ochrony środowiska na świecie. W wyniku tej współpracy powstał program certyfikacyjny nakładający na producentów bananów rygorystyczne normy, począwszy od ochrony ekosystemów i zarządzania odpadami, po warunki pracy dla pracowników i wspieranie lokalnych społeczności. Wszystkie banany Chiquita sprzedawane w Polsce pochodzą z planatacji, które posiadają certyfikat Rainforest Alliance.

Dużą konkurencję dla bananów Chiquita stanowią banany ekwadorskie i kolumbijskie. Jak sobie z tą konkurencją radzi firma Chiquita?

Niebieska naklejka z logo Chiquita na bananie to gwarancja najwyższej jakości – tego, że owoce pochodzą z najlepszych upraw i zostały wyselekcjonowane. To co również wyróżnia firmę Chiquita w Polsce to fakt, że zapewniamy pełną kontrolę nad całym procesem technologicznym, od plantacji przez transport morski i dojrzewanie. Dzięki bezkompromisowej dbałości o jakość na każdym etapie banany Chiquita wyróżniają się nie tylko wyjątkowym smakiem co doceniają konsumenci, ale również dłużej zachowują świeżość na sklepowej półce co jest szczególnie ważne dla naszych klientów. Doceniają to szczególnie handlowcy z rynku tradycyjnego, gdyż w mniejszych sklepach szczególnie istotne jest minimalizowanie strat jakościowych. Dbamy też o to, by banany były we właściwy sposób eksponowane na sklepowej półce. W tym celu zapewniamy naszym odbiorcom specjalne regały do ekspozycji bananów i prowadzimy szkolenia dla personelu sklepowego na temat tego, jak należy się obchodzić z bananami.

 Jakość bananów tzw. bezmarkowych jest bardzo różna i niestabilna. Dodatkowo, w przypadku bananów pochodzących z Ekwadoru, ze względu na dłuższy transport morski, owoce często są ścinane z rośliny macierzystej zbyt wcześnie, gdy nie są jeszcze w pełni dojrzałe do zbioru. Efektem często jest mniej słodki smak tych owoców.

Czy sprzedaż bananów w Polsce na obecnym poziomie jest dla firmy zadawalająca? 

W Polsce Chiquita jest liderem na rynku bananów a markę Chiquita znają dobrze polscy konsumenci. Dla 50 proc. z nich Chiquita to preferowana marka bananów i jesteśmy z tego faktu bardzo dumni. W naszych działaniach marketingowych kładziemy duży nacisk na promowanie zdrowego trybu życia i spożywania świeżych owoców. Organizowaliśmy wiele konkursów i promocji konsumenckich, których celem było promowanie spożycia bananów w Polsce. Pomimo faktu, że Polska nie należy do europejskiej czołówki jeśli chodzi o konsumpcję bananów na głowę mieszkańca, widzimy duży potencjał dla rozwoju tej kategorii w Polsce. Spożycie owoców w Polsce stale rośnie a coraz większa świadomość i dbałość o zdrowy tryb życia Polaków niewątpliwie wpłynie pozytywnie również na konsumpcję bananów.

Firma planuje kampanię promocyjną, której celem ma być podkreślenie jakości i smaku bananów Chiquita. Na czym ona ma dokładnie polegać i czy akcja została już wcielona w życie?

W kwietniu ruszyła kolejna edycja kampanii reklamowej bananów Chiquita . Kampania outdoorowa w największych miastach Polski (Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław,, Trójmiasto, Szczecin i Aglomeracja Śląska) podkreśla najważniejsze atrybuty naszej marki. Na citylightach konsumenci są też informowani o współpracy Chiquity z organizacją Rainforest Alliance. Celem partnerstwa, które jak już wspominałem obchodzi w tym roku swoje 20-lecie, jest zapewnienie bardziej zrównoważonej uprawy bananów.

Kampanii outdoorowej towarzyszy też kampania reklamowa w prasie handlowej skierowana do naszych odbiorców hurtowych.

Zobacz więcej: Banany

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE