Naciski producentów bananów na europejskich sprzedawców detalicznych
Przed nadchodzącym Globalnym Forum Bananowym (WBF) w Rzymie, główne stowarzyszenia bananowe z Ameryki Łacińskiej i Karaibów wezwały europejskich sprzedawców detalicznych do uproszczenia schematów certyfikacji i podjęcia działań w kierunku sprawiedliwszej polityki cenowej bananów.
Podnoszą oni problem przeciągającej się certyfikacji, rosnących kosztów produkcji, zwiększonego ryzyka chorób i narastającej niepewności, które utrudniają życie producentom, podczas gdy sprzedawcy detaliczni stosują politykę zakupową niezgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Krajom produkującym banany zależy na tym, by sprzedawcy przyjęli metodykę i procedury kalkulacji cen ustalone przez Fair Trade, oraz uznali istniejące zobowiązania pracownicze i procesy audytowe każdego kraju producenckiego. Dotychczas tylko Aldi Süd i Sainsbury zobowiązały się publicznie do stosowania cen i/lub kalkulacji kosztów Fairtrade jako wytycznych w swoich praktykach zakupowych, podczas gdy większość sprzedawców pozostaje bierna i niechętna do przyjęcia zrównoważonych praktyk.
Kraje produkujące banany zwracają również uwagę na kwestię godziwych wynagrodzeń, podkreślając, że organizacje takie jak GIZ i IDH dążą do ustanowienia mechanizmów pozwalających na osiągnięcie i weryfikację zgodności z godziwymi wynagrodzeniami, co generuje dodatkowe koszty dla producentów i pomija lokalne przepisy, praktyki oraz oficjalne uprawnienia krajowych władz.
Przed nadchodzącym forum wzywają oni sprzedawców do przyjęcia metodyki Fairtrade do obliczania sprawiedliwej ceny, uwzględniającej wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska i godziwe wynagrodzenia, oraz do respektowania zasad i regulacji krajów produkujących banany.
Apelują również o utworzenie stałego komitetu w ramach WBF, w którym sprzedawcy, producenci i eksporterzy mogliby współpracować nad racjonalizacją i harmonizacją metodologii oraz certyfikacji, aby złagodzić obciążenia administracyjne i ekonomiczne dla producentów bananów.

Eurofruit to wiodący magazyn dla nabywców i dostawców świeżych produktów w Europie i na Bliskim Wschodzie.
Globalna sieć redaktorów, reporterów i korespondentów magazynu, publikująca dziesięć numerów rocznie, a także codzienne wiadomości online, zapewnia międzynarodowy handel owocami i warzywami informacjami i analizami, obejmującymi innowacje we wszystkich obszarach działalności.
Zobacz więcej: Banany