Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Dlaczego warto jeść gruszki?

Dobra na trawienie

Gruszki przede wszystkim mają wspaniały wpływ na nasz układ trawienny. Pobudzają przemianę materii i zmuszają jelita do pracy. Polecane są szczególnie w przypadku wystąpienia zaparcia. Jeśli spożyjemy ich zbyt wiele, powinniśmy spodziewać się biegunki. Zawarty w nich potas oraz arbutyna oddziałują także na układ moczowy. Owoce te mogą być wskazane przy leczeniu kamicy nerkowej oraz podczas zapalenia dróg moczowych.

Wspiera mózg

Udowodniono, że regularne spożywanie gruszek może pobudzać nasz mózg do wydajniejszego działania. W swoim składzie bowiem gruszki mają także pierwiastek o nazwie bor. To za jego sprawą łatwiej nam pracować umysłowo. Bor pobudza szare komórki do wytężonej pracy oraz poprawia możliwości koncentracji. Pierwiastek ten jest też szczególnie ważny podczas procesów związanych z transportem po organizmie wapnia. W szczególności zapobiega ubytkom wapnia z kości. Dlatego dojrzałe gruszki powinny jeść osoby szczególnie narażone na osteoporozę. Do grupy podwyższonego ryzyka należy zaliczyć osoby przyjmujące leki z zawartością sterydów lub kobiety w okresie menopauzalnym. Wystarczy jednak zjadać 1 gruszkę na 3-4 dni i w ten sposób naturalnie zapobiegać ryzyku wystąpienia osteoporozy.

Bogactwo błonnika

W porównaniu z innymi owocami gruszki zawierają małe ilości witamin oraz składników mineralnych. Dwa razy więcej witaminy C lub witamin z grupy B mają jabłka. Warto jednak pamiętać, że w gruszkach znajdziemy jod! Mają też dużo błonnika i prostych węglowodanów. W miąższu znajduje się 7-12 procent łatwo przyswajalnych cukrów: fruktozy, glukozy i sacharozy, co sprawia, że owoce te są dość kaloryczne. Jedna średnia gruszka o wadze 12 dag to aż ok. 60 kcal (prawie dwa razy więcej niż jabłko)! W miarę jak owoce dojrzewają, zmniejsza się w nich zawartość kwasów organicznych i pektyn, za to przybywa cukru. Swój niepowtarzalny smak oraz aromat zawdzięczają olejkom eterycznym.

Co można zrobić z gruszką?

Te odmiany gruszek, które są dość słodkie warto jeść na surowo. Można też dodawać do owocowych sałatek. Szczególnie dobrze owoc ten komponuje się z orzechami włoskimi, serem żółtym lub pleśniowym. Świetnie komponują się jako dodatek do drobiu lub kaczki. Zazwyczaj jednak z gruszek robimy przetwory: kompot, dżem, chutney. Warto zastanowić się na suszeniem krążków gruszek na zimę. Będą idealne na zimowy kompot z suszu.

A gdyby ktoś zastanawiał dlaczego gruszka nie jest chuda jak pietruszka:

 

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE