Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Promocja polskiej żywności za unijne pieniądze

2011-12-20 08:06
Źródło: tvp.info

,,Jabłka każdego dnia” to program złożony przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, promujący jabłka na rynku rosyjskim i ukraińskim. Ma ruszyć od 2012 roku. Budżet tej trzyletniej akcji to ponad 4 mln euro, z czego połowę daje Komisja Europejska, 30 proc. pochodzi ze wsparcia krajowego, a udział własny wynosi 20 proc.

Pieniądze te będą pochodziły z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. W wyniku takiej promocji może wzrosnąć eksport polskich owoców. Będą one promowane jako bezpieczne, wytwarzane w Unii Europejskiej, a zatem mające wysoką jakość. Przyjęta w programie strategia komunikacji zakłada zwiększenie wiedzy konsumentów nt. zalet jabłek, zaznajomienie ich z korzyściami, wynikającymi z regularnej konsumpcji tych owoców, przy jednoczesnym promowaniu wysokiej jakości i niepowtarzalnych walorów smakowych jabłek pochodzących z tradycyjnych europejskich sadów. Zaaprobowany przez komisję program, ma duże znaczenie dla Polski, a przede wszystkim dla rodzimego eksportu, ponieważ Rosja to główny odbiorca krajowych owoców.

Informowanie konsumentów rosyjskich o walorach i jakości europejskich, a w tym także polskich owoców, pochłonie 3/4 środków przeznaczonych na realizację programu i ma znacząco podwyższyć poziom eksportu jabłek do tego kraju. Wzrost spożycia jabłek przez konsumentów ze Wschodu dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że tak właśnie będzie. Polskim sadownikom sprzyja również korzystny kurs złotego.

Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2011 roku eksport jabłek z Polski wyniesie 650 tys. tom, wobec 450 ton w ubiegłym roku. Najważniejszym odbiorcą krajowych jabłek jest Rosja (50 proc. eksportu), Czechy oraz Ukraina. Tegoroczne zbiory tych owoców oceniane są na 2,5 mln ton, czyli są wyższe niż w 2010 roku (wtedy wynosiły 1,9 mln ton).

Działania o charakterze promocyjno-informacyjnym w ramach dwóch polskich kampanii koncentrują się na rynkach ukraińskim i rosyjskim. Łączny budżet programów wynosi 6 959 tys. euro netto.

Zobacz więcej: Jabłka

Słowa kluczowe: jabłka
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem