Rolnictwo ekologiczne: dobre dla natury, dobre dla Europy
Komisja Europejska rozpoczyna nową kampanię promocyjną na rzecz żywności ekologicznej i rolnictwa ekologicznego.
Libramont, 25 lipca 2008 r. - Komisja Europejska zainaugurowała nową Kampanię na rzecz Rolnictwa Ekologicznego podczas targów rolniczych Foire de Libramont w Belgii. Pod hasłem "Rolnictwo ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla ciebie". Kampania promocyjna zakłada współpracę z podmiotami działającymi w sektorze produkcji ekologicznej. Współpraca ta ma na celu informowanie wszystkich grup społecznych na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego i produkcji żywności ekologicznej oraz korzyściach z nich płynących.
Kampania skupiać się będzie na zwiększeniu świadomości konsumentów oraz rozpoznawalności produktów ekologicznych i w szczególnym stopniu adresowana będzie do dzieci i ludzi młodych, którzy przeniosą idee postaw ekologicznych w przyszłość.
"Wzrasta zapotrzebowanie konsumentów na produkty ekologiczne, co tworzy nowe możliwości gospodarcze dla wszystkich sektorów łańcucha produkcji i dystrybucji żywności. Inaugurując tę kampanię wzywam wszystkie zainteresowane podmioty z sektora produkcji ekologicznej do
propagowania idei żywności ekologicznej przy pomocy nowej kampanii "Rolnictwo ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla ciebie" - powiedziała Mariann Fischer Boel, Europejska Komisarz ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat nastąpił wzrost liczby podmiotów w sektorze produkcji ekologicznej, w tym rolników, producentów żywności, przetwórni oraz importerów. W 2005 r. na obszarze EU-25 w sektorze tym działało 182,305 podmiotów, co stanowi wzrost o 13,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
W ostatnich latach na europejskim rynku sprzedaży detalicznej produktów ekologicznych nastąpił duży wzrost, wynoszący pomiędzy 5 proc. a 30 proc. w większości państw, w tym w nowych krajach członkowskich. Zwiększone zapotrzebowanie konsumentów umacnia rynek produktów ekologicznych i otwiera przed producentami i przetwórcami żywności ekologicznej nowe możliwości.
Komisja przedstawiła główne narzędzie kampanii UE - nową, wielojęzyczną stronę internetową na temat rolnictwa ekologicznego, www.organic-farming.europa.eu
Informacje na temat nowej kampanii promocyjnej
W przygotowaniu Kampanii na rzecz Rolnictwa Ekologicznego zastosowano podejście opierające się na zasadzie płaszcza ochronnego (ang. /umbrella-style approach/), którego celem jest wsparcie krajowych operatorów działających w sektorze produkcji ekologicznej UE i umożliwienie im aktywnej promocji tego sektora. Komisja Europejska przygotowała kampanię we współpracy z Grupą ekspertów ds. promocji rolnictwa ekologicznego. Składa się ona z przedstawicieli krajowych, ministerstw rolnictwa oraz krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń działających w ramach sektora rolnictwa ekologicznego i produkcji ekologicznej. Kampanię zainicjowano w ramach Europejskiego Planu Działań na rzecz Żywności Ekologicznej i Rolnictwa Ekologicznego {SEC(2004)739}. Określa on 21 inicjatyw, których celem jest rozwój rynku żywności ekologicznej oraz poprawa standardów poprzez zwiększenie wydajności i przejrzystości, a tym samym wzrost zaufania konsumentów.
Więcej informacji na temat Kampanii na rzecz Rolnictwa ekologicznego "Rolnictwo ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla ciebie", wraz z możliwością pobrania gotowych do druku materiałów wizualnych, znaleźć można na stronie www.organic-farming.europa.eu