UE: Nowe zasady w transporcie drogowym
Zgodnie z porozumieniem zaakceptowanym już przez Parlament Europejski, od 1 stycznia przyszłego roku zaczną obowiązywać nowe zasady w transporcie.
Ważne informacje dla naszej branży to:
Przyjęte przepisy mają m.in. zliberalizować rynek przewozów towarowych, by zagwarantować, że po europejskich drogach nie będą jeździć, ze szkodą dla środowiska, puste ciężarówki. Chodzi o tzw. kabotaż, czyli wykonywanie przewozów między dwoma miastami w innym kraju niż kraj pochodzenia przewoźnika - np. kiedy ciężarówka wraca po dostarczeniu towaru.
Dzięki temu wyeliminowane mają być puste przejazdy, co przyczyni się do redukcji emisji CO2, która jest teraz jednym z priorytetów UE
Przyjęty kompromis jest bardzo skomplikowany - kabotaż obwarowano wieloma warunkami. Dozwolone mają być trzy jazdy kabotażowe w ciągu siedmiu dni po wykonaniu przewozu międzynarodowego.
Operacje kabotażowe będą ograniczone do jednej w danym kraju. Przewozy te będą mogły być wykonywane w ciągu trzech dni następujących po wjeździe bez ładunku na terytorium danego państwa członkowskiego.
Obecnie możliwość wykonywania przewozów w innym kraju UE jest częstokroć ograniczona szeregiem przepisów, którymi władze usiłują chronić swoich własnych przewoźników.
Nowe przepisy pozostawiają im otwartą furtkę: kraje członkowskie będą mogły wprowadzić środki ochrony w przypadku poważnych zaburzeń na runku transportu.
W UE działa ponad 900 tys. firm zajmujących się transportem drogowym, zatrudniających w sumie 4,6 mln osób. Do 2020 roku transport towarów drogą lądową ma wzrosnąć o 55 proc. w porównaniu z 2000 rokiem (transport międzynarodowy nawet dwukrotnie).
Źródło:Maney.pl
Zapraszamy do dyskusji na forum fresh-market.pl