Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Francja – podaż marchwi i jej jakość są na dobrym poziomie

W ciągu ostatnich trzech lat zagrożenia pogodowe czasami wpływały na ofertę francuskiej marchwi, ale ten rok był dobry zarówno pod względem jakości, jak i ilości. "Kampania na polach odbywa się w dobrych warunkach. We wszystkich zagłębiach produkcyjnych plony są wyższe niż w poprzednich latach. Jakość jest bardzo dobra z dobrze zbalansowanym rozkładem kalibrów. Oferta jest więc optymalna, aby zaspokoić popyt", wyjaśnia Astrid Etèvenaux, dyrektor Krajowej ChNP Marchew Francji.

Niska konsumpcja i brak promocji w sklepach
Pomimo zadowalającej produkcji, konsumpcja pozostaje ograniczona. "Od lata wiele owoców i warzyw ma do czynienia ze zbyt niskim popytem, który zakłóca równowagę między podażą a popytem. Tak jest w przypadku marchwi. Nie możemy już winić tylko pogody. Istnieje rzeczywisty problem leżący u podstaw, taki jak mniejsza obecność konsumentów w sklepach. Chociaż musimy być ostrożni przy porównywaniu danych liczbowych z 2020 roku, na które sztucznie wpłynął efekt Covida, w rzeczywistości odnotowujemy znacznie niższą konsumpcję. Na przykład, patrząc na dane dotyczące konsumpcji w domu Katar, miesiąc październik 2021 r. wykazuje 16 procent spadek pod względem zakupionych ilości w porównaniu z październikiem 2020 r." Sektor z żalem odnotowuje również brak miejsca na półkach sklepowych dla marchwi, mimo że jest to 2. najczęściej spożywane warzywo we Francji.

Wzrost kosztów do zapłacenia przez producenta
Ceny wysyłki są niższe o 20 procent w porównaniu do ostatnich trzech lat, ale koszty produkcji, z drugiej strony, wyraźnie idą w górę. "Sytuacja jest bardzo delikatna dla producentów. Koszty produkcji bardzo wzrosły w ostatnich latach, częściowo ze względu na wzrost nakładów pracy, aby zrekompensować zmniejszenie ilości produktów fitosanitarnych do zwalczania chwastów. Wzrosły również ceny energii, a także koszty transportu i pakowania, dla których sektor nie znalazł alternatywy w podobnej cenie, w momencie gdy ustawa AGEC ma zostać wdrożona. Nie wspominając o kosztach certyfikacji we Francji, aby zagwarantować konsumentom wyjątkowy produkt. Wszystkie te dodatkowe koszty są obecnie ponoszone przez producentów, ale ostatecznie będą one odczuwalne w cenie sprzedaży dla klientów. Ale w tej chwili niższa cena płacona producentom nie znajduje proporcjonalnego odzwierciedlenia w cenie płaconej przez konsumentów."

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE