Globalny rynek borówki
Pomimo, że w Wielkiej Brytanii i kilku rejonach USA nadal produkuje się borówki amerykańskie, sezony borówkowe zarówno w Europie jak i w Ameryce Północnej dobiegają końca. Wolumen produkcji był dobry przez cały sezon, chociaż zła pogoda mogła spowodować skrócenie okresu przechowywania owoców, a Wielka Brytania zmagała się z problemami pracowniczymi przez cały sezon. Produkcja w krajach półkuli południowej, takich jak Peru, Chile i RPA rozpoczyna się, a szczytowe ilości jeszcze nie nadeszły.
Holandia: Po europejskim sezonie pełnym wzlotów i upadków, sezon borówkowy za oceanem rozpoczął się dobrze
"Europejski sezon naprawdę dobiegł końca. Sezon miał wzloty i upadki zarówno pod względem jakości jak i ceny", donosi holenderski handlowiec. Krótki, ale silny szczyt z Polski/Serbii spowodował znaczną presję na holenderskich plantatorów. To w połączeniu z obfitymi opadami deszczu w Holandii nie polepszyło sytuacji lokalnych producentów. Sezon polski i serbski pokazał bardzo dobrą jakość bez żadnych problemów, duże promocje w całym europejskim sektorze detalicznym pomogły pozbyć się wolumenu.
"Dla nas sezon peruwiański rozpoczął się już trzy tygodnie temu, Peru obecnie pokazuje owoce dobrej jakości, które reprezentują wysoką wartość na rynku. W 39-40 tygodniu Afryka Południowa wprowadzi na rynek swoje owoce, co doprowadzi do szczytu między 43-46 tygodniem, a następnie do 47 tygodnia. Oczekuje się, że do 41 tygodnia będziemy świadkami ładnej formacji cenowej, a potem zobaczymy spadek z powodu wielu promocji, które są planowane. Począwszy od 47. tygodnia nastąpi ponowny wzrost cen" - powiedział importer. "Podsumowując, następne dwanaście tygodni będzie ekscytującym okresem, który pokaże, jaka jest potrzebna konsumpcja per capita, aby pozbyć się ilości.
Włochy
Ważna spółdzielnia, która zrzesza producentów od północy do południa Włoch, informuje, że kampania borówkowa rozpoczęła się w lutym w regionach Kalabrii i Sycylii, a zakończy się w Trentino pod koniec września. Jeśli chodzi o jakość produktu, odnotowano dobry sezon, nawet jeśli wiosenne przymrozki spowodowały szkody, głównie w północnych Włoszech, podczas gdy wielkie upały na przełomie maja i czerwca miały wpływ na końcową fazę produkcji na Sycylii i w Kalabrii. Wreszcie deszczowy lipiec miał znaczny wpływ na trwałość produktu w Trentino.
Ceny gwałtownie wzrosły w porównaniu z rokiem 2020, kiedy to wybuch pandemii wpłynął na zakupy. Ponadto, dzięki nowym opakowaniom i borówkom o zerowej zawartości pozostałości, możliwe było pokonanie silnej konkurencji zagranicznej. Wśród najpopularniejszych odmian znajdują się Ventura, Duke, Last Call, Cargo i Atlas Blue.
Jeden z plantatorów z Val di Non mówi, że miał dobre zbiory. Z 650 roślin zebrał 1,6 tony owoców, a cena była zadowalająca, w porównaniu do roku 2020. Uprawia on borówki w donicach i chroni rośliny siatkami przeciwgradowymi.
Zjednoczone Królestwo
Sezon w Wielkiej Brytanii rozpoczął się nieco później z powodu złej pogody w maju, ale plony były dobre. Sezon nie obył się bez wyzwań, ponieważ ilości były duże również w północno-wschodniej Europie. Ponadto, produkcja z półkuli południowej już zaczęła napływać na rynek.
Produkcja z północnej Europy zacznie od teraz spadać, ale produkcja brytyjska będzie kontynuowana na tym samym poziomie do października. Chociaż brytyjska borówka nie ma statusu ikony jak truskawka czy szparagi, brytyjski konsument wybierze brytyjską borówkę zamiast importowanej. Wraz ze wzrostem dostępności rodzimych owoców wzrasta świadomość konsumentów na temat tego produktu. W tym sezonie wyzwaniem była siła robocza. Jest nadzieja, że pilotażowy program pracowników sezonowych zostanie wprowadzony na stałe, plantatorzy nie poradziliby sobie bez niego w tym roku. Obecnie znajdują się oni na niepewnym terenie, jeśli chodzi o to, co stanie się w przyszłym roku.
Australia
Wraz z rozpoczęciem sezonu na australijskie borówki, ceny detaliczne spadły do poziomu 2 dolarów za punetkę. W tym samym czasie branża ogłasza, że jej strategia marketingowa skupi się na "angażowaniu obecnych nabywców w celu utrzymania i zwiększenia zakupów", zgodnie z wiosennym wydaniem Australian Berry Journal. Dodano, że zostanie wykorzystana zintegrowana strategia, a wydatki na reklamę będą koncentrować się na kanałach społecznych i cyfrowych, w oparciu o udaną kampanię "Bl'oo'berries" w ostatnich trzech sezonach. Sezon w Australii trwa od lipca do marca, a szczyt produkcji przypada na Nową Południową Walię, zanim południowe stany rozpoczną swoje sezony w grudniu/styczniu. Najnowsze dane z Hort Innovation pokazują, że w sezonie kończącym się w czerwcu 2020 roku wyprodukowano 20 783 tony, co stanowi wzrost o dziewięć procent w stosunku do roku poprzedniego. W tym samym czasie wartość australijskich borówek skoczyła o 15 procent do 389,6 milionów dolarów.
Republika Południowej Afryki
Do końca 35 tygodnia RPA wyeksportowała 1 416,17 ton borówek, z czego 81 procent drogą morską. Eksport rozpoczął się od frachtu lotniczego w tygodniu 25.
Większość z tego (677,29 ton) trafiła do Unii Europejskiej (głównie do Holandii i Hiszpanii), a następnie do Wielkiej Brytanii (430,76 ton). Azja Południowo-Wschodnia (Singapur, Hong Kong i Malezja) otrzymała 171,87 ton, Bliski Wschód (głównie Zjednoczone Emiraty Arabskie) prawie 110 ton i Tajlandia nieco poniżej 10 ton.
Plantatorzy z regionu Cape mówią, że obfite deszcze i zimowe chłody, w połączeniu z bardzo nietypowymi przypadkami gradu w niektórych regionach, uczyniły ten sezon trudnym.
Zatory w portach i opóźnienia statków również skomplikowały fracht; eksport na Bliski Wschód jest nadal zdominowany przez transport lotniczy.
Na rynku krajowym wolumen dostaw wyraźnie wzrósł, a ceny spadły do (w zeszłym tygodniu) 41,72 randów (2,48 euro) za kg.
USA: Dostawy borówki amerykańskiej są w tym miesiącu mniejsze.
W kraju wciąż są pewne dostawy borówek z regionów upraw w USA i Kanadzie, ale są one trzymane blisko miejsca pochodzenia.
Jeśli chodzi o Meksyk, to oficjalnie rozpoczął się tam sezon borówkowy w pierwszym tygodniu września. "Ale dostępność jest od początku sierpnia", mówi jeden z plantatorów/ dostawców. "Te dostawy są głównie utrzymywane na rynek krajowy w Meksyku, ponieważ jest on dobrze opłacalny w porównaniu do cen amerykańskich i kanadyjskich. Ale jak tylko owoce z Oregonu i B.C. zaczynają mieć problem z jakością, importerzy i detaliści szukają ich w Meksyku."
Zauważa on, że podczas gdy dostawy meksykańskich borówek są obecnie niewielkie, od przyszłego tygodnia do połowy listopada pojawią się coraz większe ilości. Ogólnie rzecz biorąc Meksyk nadal rozwija swoją produkcję borówki.
Peru także wysyła obecnie borówki, a owoce są dostępne w takich miejscach jak Floryda i Filadelfia. Na początku sezonu dominującym regionem upraw będzie Peru, które w tym roku ma większy wolumen. Argentyna także ma trochę owoców, ale ich ilość jest ograniczona.
Jeśli chodzi o popyt, borówki (jak większość owoców jagodowych) nadal zyskują w konsumpcji wśród konsumentów. "Również w gastronomii borówki odbiją się szerokim echem. Tak więc uważamy, że będzie to dobry rok pod względem popytu", mówi plantator. "Ale wszystko sprowadza się do detalistów i nadawców, aby dobrze zaplanować sprzedaż, aby przenieść wolumen w odpowiednim czasie".
To oznacza, że we wrześniu i październiku będzie dobry rynek pod względem cenowym. Listopad do lutego jest zwykle najniższym punktem cenowym ze względu na ilości borówek, które przychodzą z Peru i Chile. Jeśli jednak spedytorzy i detaliści wykonają właściwą pracę, aby przenieść wolumen i promować owoce, gdy są one potrzebne, ceny nie powinny ucierpieć. Obecnie ceny są na podobnym lub nieco wyższym poziomie jak w zeszłym roku. Patrząc w przyszłość, w ciągu najbliższych kilku tygodni ilość borówek zarówno z Meksyku jak i Peru będzie nadal rosła, a aby sprostać tym ilościom trzeba będzie utrzymać zdrowy popyt.