Hiszpania – pierwszy etap kampanii melonów i arbuzów niekorzystny
Kampania szklarniowych arbuzów i melona była zła dla andaluzyjskich producentów, którzy zauważyli spadek cen z powodu braku popytu, ponieważ pogoda w Europie nie była idealna do spożycia tych dwóch letnich owoców. W najnowszym raporcie rządu Andaluzji po zakończeniu kampanii szklarniowej tymczasowy bilans cen producenta wskazuje, że wynosiły one około 0,30 euro/kg w przypadku arbuzów i 0,40 euro/kg w przypadku melonów. Średnie ceny były odpowiednio o 39 i 29 procent niższe niż w kampanii 2020.
Obecnie produkcja odbywa się głównie w Levant, podczas gdy nasadzenia są kontynuowane w Kastylii-La Manchy. „Jesteśmy na początku kampanii w Murcji i jest niepewność, strach i mało radości, ponieważ nikt nie wie, co się stanie z popytem, cenami i pogodą” – powiedział Efeagro Domingo Llamas, producent arbuzów, który jest częścią Dyrektor UPA Murcia.
Jest jednak nadzieja, że w ciągu dwóch i pół miesiąca sezonu w Murcji ceny będą wystarczająco akceptowalne, w przeciwieństwie do tego, co widzieliśmy w Almerii, abyśmy „mogli się trzymać i nie musieli przestać produkować” – powiedział.
W niektórych obszarach produkcyjnych Levantu, melony i arbuzy zostały dotknięte przez deszcze podczas zawiązywania owoców, chociaż zostało to zrekompensowane przez zwiększenie areału plantacji w dolinie Guadalentín w Murcji, mówi Llama.
Mniej melonw i więcej arbuzów w Kastylii-La Mancha
W oczekiwaniu na oficjalne dane Rady Rolnictwa Kastylii-La Manchy dotyczące areału przeznaczonego na oba produkty, szacuje się, że zostanie posadzonych nieco mniej melonów niż w 2020 roku, ale też nieco więcej arbuzów.
W zeszłym roku kampania arbuzów i melonów w Kastylii-La Manchy „była świetna”, z „jednolitością cen i rentownością dla hodowców”, powiedział Cristóbal Jiménez, prezes Organizacji Producentów i Handlowców Melonów w Kastylii-La Manchy. Podkreślił także społeczną wartość tej uprawy na tym obszarze, gdzie 5800 ha zajmuje melony, a 3800 arbuzy.
Jednym z głównych zadań organizacji jest zapewnienie dobrego planowania sadzenia w ramach kampanii w tym autonomicznym regionie, gdzie „podaż jest bardzo rozdrobniona”, ale gdzie, w przeciwieństwie do Almerii, koszty są niższe, ponieważ uprawy są prowadzone na otwartym terenie i z dobrej jakości wodą.