Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Ukraina – przyczyny spadku cen borówek

Duży wolumen produktów, niska jakość i brak dialogu między producentami doprowadziły do ​​gwałtownego spadku cen borówek na rynku ukraińskim.

Pomimo trudnych warunków pogodowych (w tym sezonie nastąpiło opóźnienie w dojrzewaniu wczesnych odmian) plon borówki jest wyższy niż przed rokiem, a cena sprzedaży jest niższa. Mówił o tym szef firmy Liga Agro (obwód kijowski) Oleksandr Stognij w komentarzu do AgroPortal.ua.

W tym roku nastąpił duży spadek cen: zaczynały się od 300 UAH/kg, spadały do ​​100 UAH i poniżej. Ponadto napotkali problemy techniczne, więc musieli zamrozić borówki ”- wyjaśnił producent.

Gwałtowny spadek cen tłumaczy kilkoma czynnikami: wzrostem podaży, niską siłą nabywczą Ukraińców i spekulacją odbiorców hurtowych. Kultura konsumpcji borówek rośnie, kupujący rozumieją, że mogą poczekać na niższe ceny.

W tym roku po prostu nie kupowali drogich borówek, więc ceny nieuchronnie spadły. Gdy tylko zaczęły się wyrównywać, nastąpił kolejny spadek: wiele hurtowni postanowiło skorzystać z niskich cen i umieścić borówki w lodówkach do przechowywania. Jednak prawdopodobnie coś poszło nie tak, jakość tych owoców nie uzasadniała kosztów, więc cena ponownie spada poniżej 100 UAH ”- mówi Oleksandr Stognij.

Ponadto wielu producentów lekkomyślnie polega na bardzo wczesnych odmianach: „Nie ma sensu zbierać 10 ton borówek, które będą kosztować 300 UAH/kg, takiej ilości nie można sprzedać.”

Nie ma mowy o regulacji rynku, praktycznie nie ma dialogu między producentami borówki. „Planujemy współpracę przy formowaniu przesyłek eksportowych. Nie da się samodzielnie zebrać 20 ton produktów w ciągu 1-2 dni. I o ile można negocjować z producentami ekologicznymi, to jest to mało prawdopodobne w przypadku małych gospodarstw”- skomentował prezes firmy Liga Agro.

Liga Agro uprawia borówkę na 13 hektarach i posiada certyfikat ekologiczny. Przedsiębiorstwo sprzedaje swoje produkty w supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością, za pośrednictwem odbiorców hurtowych. Zamówienie nie jest wysyłane pocztą, ponieważ nie może zagwarantować jakości owoców.

Na plantacji znajduje się 12 odmian i wszystkie wykazały się lepszymi wynikami w porównaniu z poprzednim sezonem. Wśród najlepszych producent wymienił Duke, Patriot, Brigitte, Chandler. Planują rozszerzyć nasadzenia borówkowe: powierzchnia 5,5 hektara pod ugorami będzie stopniowo obsadzana tymi owocami. Jeszcze nie zdecydowali się na odmiany, uwzględnią propozycje szkółek. „W naszym regionie nie ma sensu polegać na odmianach super wczesnych lub super późnych, ponieważ występują późne przymrozki” – powiedział Oleksandr  Stognij.

Według Olega Naumienko, szefa firmy Jagodka (TM BigBlue), większości krajowych rolników nie ma nic do zarzucenia, jeśli chodzi oa plony borówki, ale wysoka jakość jagód była rzadka we wszystkich gospodarstwach ze względu na trudne warunki pogodowe.

Niska jakość, duże wolumeny, brak przemyślanego systemu magazynowania i logistyki – wszystkie te czynniki wywierają presję na cenę, ale Jagodka uniknęła obniżki cen.

Moglibyśmy zacząć od 500 UAH i więcej i też byśmy sprzedawali. Ale w przeciwieństwie do niektórych kolegów, którzy włamali się na rynek od 400 UAH i więcej, a już w środku sezonu mieli cenę w okolicach 100-80 UAH, dążymy do stabilnych relacji z partnerami, więc zaczęliśmy od uzgodnionej ceny 350 UAH. Potem cały sezon minął gładko, chociaż jak wszyscy „upadliśmy” w środku sezonu, ale minimum to 170 UAH/kg i nie trwało to długo” – zauważył przedsiębiorca.

W porównaniu z poprzednim sezonem cena borówki spadła średnio o 1 USD zarówno w handlu detalicznym, jak i na rynkach. „Nie jest to dla nas krytyczne, biorąc pod uwagę, że ceny producentów nieorganicznych spadły o 2-3 USD” – wyjaśnił Oleg Naumienko.

Udany marketing spółdzielni to kolejna gwarancja dobrego sezonu. „Cały czas o nas słychać i nas widać. Klienci mogą kupować nasze produkty zarówno w supermarketach, jak i bezpośrednio przez media społecznościowe. Tworzy to pozytywne tło. Bez względu na to, jak trudny był ten rok, pracując w formacie B2B, osiągnęliśmy wynik korzystny dla prawie wszystkich głównych partnerów. Jestem bardzo zadowolony z komunikacji w tym roku”- podsumował Oleg Naumienko.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE