Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Hiszpania – ekstremalnie trudna kampania owoców miękkich

Pomimo tego, że jest to rok z mniejszą produkcją truskawek, głównie z powodu warunków meteorologicznych (deszczowych i zimniejszych niż zwykle), podaż była większa niż popyt, przy czym ten drugi poważnie ucierpiał w wyniku kryzysu koronawirusowego. Ceny były bardzo zbliżone do nierentownych i jest obawa, że areał w następnym sezonie zostanie zmniejszony.

„Ten rok jest bardzo trudny dla tego sektora. Od czasu wybuchu pandemii nie można było sprzedać wszystkich owoców, a ich ceny są niskie z powodu ograniczonego popytu. Sytuacja mogłaby być jednak gorsza, gdyby w Huelvie pogoda była dobra, a produkcja większa. Mimo wszystko kontynuujemy pracę, egzekwując wszelkie niezbędne środki higieny i zapobiegając rozprzestrzenianiu się wirusa. Postaramy się uratować kampanię, aby producenci mogli nadal inwestować i sadzić ponownie w przyszłym roku”, mówi Juan Báñez, dyrektor spółdzielni Cuna de Platero z siedzibą w Moguer, Huelva.

Ceny malin i borówek również spadły. „W grudniu nadpodaż z Maroka spowodowała gwałtowny spadek cen. Później podaż i popyt w Europie odzyskały równowagę, zapewniając płynność sprzedaży, ale przy niższych średnich cenach. W przypadku borówek produkcja jest w tym roku bardziej ograniczona z powodu warunków pogodowych. Na razie sprzedaż jest płynna, mimo że ceny są również niższe. Tymczasem konkurencja z marokańskimi borówkami nadal rośnie i trudno jest nawet poznać rzeczywiste ilości wchodzące na rynki.”

„Pomimo trudnych czasów, które przeżywamy, będziemy nadal pracować nad oferowaniem najwyższej jakości w rozsądnych cenach, chroniąc przyszłoroczną produkcję”, mówi Juan Báñez. „Mamy nadzieję, że fundusze operacyjne przyniosą również pewną elastyczność, która pomoże producentom w tym względzie, ponieważ spodziewamy się, że w tym roku inwestycje w infrastrukturę i produkcję będą niewielkie. Nikt nie podejmie więcej ryzyka niż to konieczne.”

Zmiany trendów zakupowych wśród konsumentów spowodowane ograniczeniem i utratą kanału Horeca były głównymi czynnikami wyjaśniającymi spadek popytu na truskawki i inne owoce miękkie. „Konsumenci wybierają owoce o długim okresie przydatności do spożycia, aby uniknąć chodzenia do supermarketu częściej niż raz w tygodniu. Ponadto możliwe jest, że na sprzedaż borówki i malin mógł mieć wpływ spadek siły nabywczej konsumentów z powodu tego kryzysu.”

Jeśli chodzi o komplikacje wynikające z braku pracowników w Huelvie, poszukuje się rozwiązań, takich jak zatrudnianie pracowników z innych sektorów, którzy są obecnie bezrobotni. „To rozwiązanie zostało zaproponowane przez administrację, ale wielu spośród tych, którzy dołączyli, opuszcza stanowisko w ciągu kilku dni, ponieważ nie są wyspecjalizowani lub nie mają doświadczenia w pracach rolniczych. W tych czasach bardzo ważne jest również to, aby ułatwić i poprawić mobilność istniejących pracowników, aby mogli oni iść do pracy w różnych gospodarstwach”, mówi Juan Báñez.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE