KE chce aerodynamicznych ciężarówek
Aerodynamika ma być poprawiona dzięki zaokrąglonemu kształtowi kabiny oraz klapy z tyłu pojazdu. Obecne przepisy unijne ściśle określają wielkość ciężarówek i kabin, co nie pozwala ich zaokrąglić, dlatego KE zaproponowała w poniedziałek zmianę tych przepisów.
- Celem propozycji jest uczynienie tirów bezpieczniejszymi i bardziej przyjaznymi środowisku - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Zaznaczył, że dzięki poprawionej aerodynamice oszczędności na paliwie przy pokonywanym dystansie 100 tys. km wyniosą 5 tys. euro rocznie. - Odpowiada to 7,8 ton emisji CO2 - dodał komisarz.
Zaokrąglone kształty tirów mają też poprawić widoczność w bocznych lusterkach. KE wyliczyła, że pomoże to uratować rocznie od 300 do 500 pieszych i rowerzystów, którzy co roku giną w wypadkach z udziałem tirów.
Jeśli przepisy zostaną przyjęte przez kraje UE i europarlament, nowe tiry mają pojawić się na drogach w latach 2018-2020.
Skurczył się rynek samochodów ciężarowych
Ciężarówki z europejskimi warzywami już są zawracane
Firmy rosyjskie mogą ponieść bardzo duże straty, ponieważ zakaz nie dotyczy czytaj dalej