Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Czeka nas kolejny rekordowy sezon borówki wysokiej?

2019-02-21 15:16

Sezon borówki wysokiej startuje dopiero w końcówce czerwca, ale nie znaczy to, że w borówkowej branży nic się nie dzieje. W Polsce jesteśmy wszak w przededniu VIII Międzynarodowej Konferencji Borówkowej zaplanowanej na 7 i 8 marca br. To największe branżowe wydarzenie w Europie, co nie dziwi, jako że Polska jest jednym z europejskich liderów produkcji tych owoców.

Owoców już bardzo popularnych i z roku na rok coraz popularniejszych, bo zalety borówek zaczynają być doceniane w coraz większej liczbie krajów. Co oprócz szans dla polskich producentów i eksporterów niesie za sobą oczywiste wyzwania. Choćby w zakresie rosnącej konkurencji. Uprawy borówki rosną bowiem „jak na drożdżach” – tak w Polsce, jak i w Europie oraz na świecie.

W Polsce zbiory w ciągu zaledwie 4 lat wzrosły z 12,5 tys. ton do 40,0 tys. ton. Szybki rozwój w tym zakresie widać na sąsiednich Ukrainie i Litwie, ale także w Hiszpanii, Serbii, Rumunii, Chorwacji czy Gruzji. Zwiększa się produkcja borówki w Turcji i Maroku, ale i w bardziej odległych rejonach globu, choćby w Gwatemali, Kolumbii i RPA. O ile producenci z południowej półkuli nie są bezpośrednią konkurencją (ich sezon przypada na czas europejskiej zimy), to z pozostałymi krajami rzecz się ma zgoła odmiennie.

Wzrost produkcji w Europie i w samej Polsce oznacza, że kończą się czasy przewagi popytu nad podażą, a konkurencja na rynku będzie rosła. Oznacza to nowe wyzwania dla producentów już funkcjonujących i trudniejsze wejście na rynek dla nowych chętnych.

Wzrost konkurencji to nie jedyne wyzwanie. Trzeba sobie zdawać sprawę z innych tendencji w otoczeniu biznesowym, które będą miały wpływ na branżę. Choćby kwestia zmiany w podejściu do opakowań. Borówki jak dotąd pakowano głównie w plastik, a państwa rozwinięte od plastiku odchodzą. Trzeba będzie go zastąpić czymś innym.

Inna kwestia to rosnące koszty prowadzenia produkcji borówki. Nowe technologie, nowe odmiany, efekt skali – to wszystko kosztuje. A nie wolno zapominać o pogodzie, bardzo w ostatnich latach nieprzewidywalnej. Wyzwaniem dla branży będzie także Brexit, który dokona się w marcu, jako że Wielka Brytania to jeden z kluczowych importerów borówki w Europie.

Podsumowując – warunki działania w branży produkcji borówki wysokiej są z roku na rok coraz bardziej wymagające. Nie mniej jest to rynek z ogromnym potencjałem rozwoju, zwłaszcza w krajach takich jak Chiny – ludnych, ale o wciąż małym spożyciu. Polska borówka ma na globalnym rynku mocną pozycję i wyrobioną markę i musi te wartości utrzymać.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE