Coraz lepsza ekspozycja jabłek w sieciach
Spożycie jabłek w Polsce
Pełny obraz sytuacji daje przeliczenie rocznego spożycia jabłek w Polsce na dzienne, które w chwili obecnej wynosi zaledwie 40 gram. Analizując te wartości w odniesieniu do ilości jabłek produkowanych w naszym kraju (2,5 mln ton w 2011 roku), wynik wyraźnie ukazuje, że Polacy jedzą zdecydowanie za mało jabłek – niewiele ponad 20 proc. rocznej produkcji (około 573 tys. ton w 2011 roku). Pozostałe 80 proc. owoców jest eksportowych oraz trafia jako surowiec do przetwórni.
Z czego to wynika? Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać się w specyficzności sezonu dla owoców tego gatunku. Jabłka, co prawda dostępne są w sprzedaży przez okrągły rok, jednak w dużej jego części mają sporą konkurencję w postaci owoców sezonowych latem, czy też tanich cytrusów zimą. Jabłka spadają wówczas na dalszy plan. Dużą rolę, wówczas, odgrywa ich ekspozycja oraz jakość.
Zimą, w momencie największej podaży jabłek na rynku, ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne, większość klientów częściej robi zakupy w sieciach handlowych i dużych marketach, dlatego to od ekspozycji jabłek w tego typu sklepach zależy tak naprawdę spożycie jabłek przez Polaków.
Ekspozycja najważniejsza
Jeszcze niedawno pokutowała opinia, że jabłka, ze względu na ich nieograniczoną ilość i niską cenę w hurcie, można traktować jak towar drugiej kategorii. Jabłka w sieciach handlowych usypywane były w pryzmy, niczym ziemniaki, a ich jakość pozostawiała wiele do życzenia. Jabłka były często mocno przejrzałe, miękkie, z objawami różnych chorób przechowalniczych pochodzenia biotycznego i abiotycznego, m. in. gorzkiej zgnilizny, czy oparzeliny powierzchniowej. Tego typu towar odstręczał, a nie zachęcał do zakupu, a konsumenci widząc jego słabą jakość często wybierali zamiast jabłek cytrusy, bądź banany.
W ostatnim czasie sytuacja, jednak, zaczęła się zmieniać na korzyść. Coraz rzadziej w sieciach handlowych spotyka się jabłka układane w pryzmach, sklepy odchodzą także od wystawiania jabłek w tzw. uniwersaliach. Coraz częściej, natomiast, sieci zamawiają od producentów / grup producenckich jabłka w wytłoczkach, które dużo lepiej prezentują się na stoisku.
Coraz wyższa jakość jabłek w sieciach
Poprawia się także sama jakość jabłek oferowanych w sieciach handlowych polskim konsumentom. Jabłka są jędrne, o zielonym zabarwieniu zasadniczym skórki, co świadczy o przechowywaniu ich w warunkach kontrolowanej atmosfery i niedawnym zakupie od producentów. Rzadkością stają się owoce z drobnymi objawami chorób, czy też uszkodzeniami mechanicznymi. Owoce słabszej jakości oraz przejrzałe coraz częściej są całkowicie wycofywane z oferty sieci, bądź znacznie przeceniane w celu szybkiej sprzedaży.
Dużą rolę w obaleniu stereotypów dotyczących jabłek, mają także sami producenci oraz firmy bezpośrednio związane z branżą sadowniczą, które promują jabłka pod swoimi markami, inwestując w kampanie marketingowe.
Sytuacja w świadomości polskich sadowników oraz sieci handlowych zmierza we właściwym kierunku. Jabłko staje się pełnowartościowym produktem i to od konsumentów, w chwili obecnej zaczyna zależeć, czy zamiast po nie, sięgną po owoce importowane. Może warto więc pomyśleć o uświadomieniu obywateli naszego kraju, o walorach zdrowotnych jabłek.
Masz pytania napisz do autora: katarzyna|fresh-market.pl| |katarzyna|fresh-market.pl
Zobacz więcej: Jabłka