Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Dyskonty walczą o klientów cenami owoców – co z tego mają producenci?

2020-08-24 16:10
Takie ceny, jak powyżej, proponowały klientom dyskonty w sierpniu i wrześniu 2018 roku i takie ceny pamiętają konsumenci. Od tego czasu na rynku wiele się zmieniło, ale dla wielu konsumentów obecne ceny jabłek, których tylko w tym roku ceny wzrosły znacznie powyżej 100 procent, wydają się zaporowe i trudne do przeskoczenia w sferze mentalnej.
Obecnie ceny 6-7 złotych za kilogram popularnych odmian można uznać za promocyjne. Nic dziwnego, że część konsumentów decyduje się na konkurencyjne wobec polskich owoców wybory – kupując tanie i promowane arbuzy czy banany. Tyle, że wysokim cenom w detalu nie są winni producenci, a ogólna sytuacja na rynku, spowodowana m.in. koronawirusem, a także przewaga konkurencyjna ze strony dyskontów, które narzucają dostawcom określone ceny, same stosując wysokie marże na owocach i warzywach. Producenci na wzroście cen wcale zyskiwać nie muszą, chociaż właśnie ich konsumenci obwiniają o podwyżki.
Pozycję producentów, a także dostawców owoców i warzyw mogą wzmocnić zmiany legislacyjne. Te zmiany powinny wyjść im na dobre.
Przypomnijmy, w Sejmie leży już projekt Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. To inicjatywa, która wyszła z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a mająca wyrównać szanse między producentami produktów rolno-spożywczych, pośrednikami i sieciami handlowymi. Kara za niedozwolone praktyki i za wykorzystywanie swojej przewagi może wynieść nawet 3 procent obrotu firmy.
 
Słowa kluczowe: jabłka
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem