Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Fresh-market.pl to najbardziej aktualne na rynku ceny owoców i warzyw

Wykup abonament

Jabłko liderem polskiego eksportu

2014-04-09 18:50

Szef resortu rolnictwa poinformował, że w sezonie 2012/2013 Polska wyeksportowała łącznie 1205,2 tys. ton jabłek – około 1/3 całkowitej produkcji o łącznej wartości 438,2 mln euro, zajmując dzięki temu I miejsce pod względem eksportu jabłek na świecie. Tym samym udało się nam wyprzedzić w tej materii dotychczasowego lidera – Chiny.

Do samej Rosji trafiło 677,2 tys. ton jabłek o wartości 256,1 mln euro – 56 proc. całkowitego eksportu, na Białoruś 145,1 tys. ton (wartość 45,5 mln euro), do Niemiec 66,8 tys. ton (18,3 mln euro), a na Ukrainę 53,4 tys. ton (17,5 mln euro). Minister poinformował także że, Polska oprócz lidera w eksporcie jabłek, zajmuje obecnie wysokie II miejsce w produkcji zagęszczonego soku jabłkowego i jest na IV miejscu na świecie w produkcji jabłek.

Minister Marek Sawicki krótko omówił również akcję promocyjną polskiej żywności, która od kilku lat prowadzona jest na szeroką skalę i której symbolem jest jabłko.

Prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski natomiast, przedstawił wstępną ocenę prowadzonej od dwóch lat przez Związek Sadowników RP trzyletniej kampanii informacyjno-promocyjnej „Jabłka każdego dnia”, której partnerami są także: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (TRSK) oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW).

Logotyp kampanii "Jabłka każdego dnia"


Kampanię rozpoczęto 20 lutego 2012 roku, a prowadzona jest ona na rynkach: rosyjskim oraz ukraińskim w postaci kampanii prasowych, kampanii w internecie, akcji promocyjnych i eventów, działań B2B oraz public relations. Kolejnym celem kampanii jest rynek chiński. Prezes Maliszewski liczy, że w najbliższych latach polskie jabłka trafią i do chińskich konsumentów.

Prasa konsumencka w Rosji i na Ukrainie w której prowadzona jest kampania


Minister Marek Sawicki podkreślił także istotne znaczenie relacji blisko sąsiedzkich, które w dobie kryzysu na linii Federacja Rosyjska – Unia Europejska są tak bardzo istotne. Dobre relacje z najbliższymi sąsiadami to najlepszy gwarant rozwoju polskiego rolnictwa – powiedział minister Marek Sawicki dodając jednocześnie, że ze względu na pojawiające się czasem ich pogorszenie istotne jest również dywersyfikowanie kierunków eksportu – dlatego od lat resort rolnictwa kieruje akcje promocyjne na rynki azjatyckie oraz arabskie.

Prezes Mirosław Maliszewski podkreślił natomiast, że pomimo dość napiętej sytuacji pomiędzy Polską a Federacją Rosyjską eksport jabłek prowadzony jest na normalnym poziomie. Jedynie kilka tygodni temu odnotowano niewielkie załamanie w handlu, jednak ostatnie dwa tygodnie przyniosły znaczy wzrost popytu na polskie owoce, a i ceny owoców wbrew opinii niektórych ekspertów, ponownie zaczęły rosnąć.

Na konferencji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki poinformował również o dodatkowym naborze na działanie „Młody Rolnik”, o czym już pisaliśmy (KLIK).

 

 

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem