Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Przed sezonem! Jedzmy truskawki na zdrowie

2016-05-11 11:02

Niedługo rozpocznie się sezon truskawkowy. Do tego, że polskie truskawki są najsmaczniejsze na świecie nie trzeba nikogo przekonywać, warto jednak wspomnieć, że truskawki to nie tylko smaczny owoc, ale i bardzo zdrowy.

Truskawki zawierają spore ilości witaminy C (większe niż cytrusy) – w 100 g truskawek znajduje się 60 mg kwasu askorbinowego. W truskawkach znajdziemy również witaminy B2, B3 (niacynę), A i E oraz sporo składników mineralnych, w tym fosfor i krzem (wzmacniają kości, korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie), magnez (odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego), mangan (zapobiega zmęczeniu i poprawia pamięć), potas, wapń, żelazo a także cynk. Truskawki zawierają również bromelinę (enzym, który ułatwia spalanie tłuszczu), fitocydy (mają działanie bakteriobójcze), antocyjany o właściwościach przeciwzapalnych (dzięki nim truskawki mają intensywną czerwoną barwę). Truskawki są przy tym bardzo nisko kaloryczne - 100 g porcja to ok. 30–35 kcal.

Truskawki poleca się osobom z chorobami reumatycznymi, cierpiącym na schorzenia wątroby, a także nerek (truskawki są moczopędne). Truskawki działają też dobroczynnie na serce. Badania naukowe dowiodły, że regularne spożycie truskawek obniża poziom złego cholesterolu i ciśnienia tętniczego, a także utrudnia wchłanianie tłuszczu, jednocześnie zapobiegając podnoszenie poziomu cukru we krwi. Naukowcy wykazali też, że truskawki pobudzają białka chroniące przed chorobami serca. Spożywanie truskawek poprawia zdolności antyoksydacyjne krwi.

Truskawki są wskazane dla osób z nadwagą i otyłych. Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne regulują trawienie i przyśpieszają przemianę materii. Cukier w truskawkach to mająca niski indeks glikemiczny i metabolizowana bez udziału insuliny fruktoza, dlatego w umiarkowanych ilościach mogą się nimi delektować także cukrzycy (indeks glikemiczny truskawek wynosi 40). Zawarte w truskawkach minerały i witaminy korzystnie wpływają na włosy, a truskawkowa maseczka wygładza i nawilża cerę. 

Truskawki to bogate źródło zdrowia, jednak by w pełni się nimi delektować ważne jest by owoce te jeść przede wszystkim nie poddane obróbce termicznej (podgrzewaniu). Wysoka temperatura zabija bowiem choćby witaminę C, której w truskawce jest tak wiele. Mrożenie na całe szczęście jej nie szkodzi, tak więc w gorące dni sorbet truskawkowy czy koktajl z truskawek są jak najbardziej wskazane.

 

 

 

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE