Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Przetwórstwo „pod ścianą”

2007-11-02 00:00
Soki i przetwory owocowe, produkty mleczne, pieczywo i makarony już zdrożały, a to nie koniec. Producenci robią wszystko, by zbyt wysokimi cenami nie ograniczyć popytu, a jednocześnie utrzymać rentowność firm.

Firmy przetwarzające żywność tłumaczą, że ich podwyżki nie są w stanie zrekompensować gwałtownego wzrostu cen surowców. Wprowadzają więc nowe produkty, gdzie najdroższych składników jest choć trochę mniej. – Do tej pory podnieśliśmy ceny o 35 – 40 proc. Nie wykluczamy dalszych podwyżek – mówi Sebastian Knapik, dyrektor handlowy Sokpolu, bo owoce produkowane Polsce zdrożały niemal dwukrotnie. Sokpol liczy, że uda mu się poprawić wynik dzięki zwiększonej sprzedaży nektarów i napojów. – Zawierają mniej koncentratu, więc ich ceny poszły w górę mniej niż ceny 100–proc. soków – wyjaśnia Knapik.

Elżbieta Nosecka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej uważa, że zwiększenie produkcji nektarów i napojów powinno wystarczyć, aby producenci nie ponieśli w tym roku poważnych strat. Niektórzy producenci wyrobów mlecznych prowadzą politykę małych, ale częstych podwyżek. W dostawach do największych sieci Danone w tym roku dziesięciokrotnie zmieniał ceny, a za każdym razem podwyżki wynosiły 3 – 15 proc., Hochland dwukrotnie zmienił ceny swoich 77 produktów o 7 – 10 proc., Ostrowia miała już sześć podwyżek od 3 do 20 proc.

Zdaniem prof. Romana Urbana z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ten rok nie powinien być gorszy dla zakładów mleczarskich od poprzedniego, ze względu na dużą opłacalność eksportu. W ciągu ostatnich kilku miesięcy na światowych giełdach rekordy biły ceny masła, mleka w proszku i sera. Waldemar Broś, wiceprezes Krajowej Rady Spółdzielni Mleczarskich, uważa, że rentowność netto branży mleczarskiej może w tym roku wynieść 2,3 proc., o pkt więcej niż przed rokiem. Gorzej mogą wypaść w tym roku firmy, które wytwarzają produkty zbożowe. Zaplanowanych wyników nie uda się zrealizować spółce Makarony Polskie. Zysk netto wyniesie 1,77 mln zł, zamiast 4,4 mln zł. – Musieliśmy dokonać korekty, ponieważ w górę poszły ceny mąki – mówi Paweł Nowakowski, prezes spółki.

Źródło: fresh-market.pl na podstawie Rzeczpospolitej i NetBrokers
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem