Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Propozycja nowych zasad produkcji owoców i warzyw przeznaczonych na eksport do Federacji Rosyjskiej

2011-04-29 00:00

W dniu 27 kwietnia 2011 roku odbyła się konferencja prasowa z udziałem Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa Tadeusza Kłosa, Prezesa Związku Sadowników RP Mirosława Maliszewskiego, Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Producentów i Eksporterów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” Jacka Skonecznego oraz Prezesa Krajowego Związku Producentów Owoców i Warzyw Witolda Boguty dotycząca „Propozycji nowych zasad produkcji owoców i warzyw przeznaczonych na eksport do Federacji Rosyjskiej”.
 
Celem konferencji było poinformowanie producentów, jak również całej branży związanej z produkcją owoców i warzyw o nowych zasadach eksportu do Federacji Rosyjskiej, które są w chwili obecnej negocjowane pomiędzy stroną polską a rosyjską.

Zgodnie z nowymi zasadami certyfikacji przesyłek świeżych owoców i warzyw na rynek Federacji Rosyjskiej, nastąpią bardzo duże zmiany zgodnie, z którymi to producent będzie odpowiadał za wprowadzenie produktu do obiegu (obowiązek ich badania), a co za tym idzie weźmie za nie odpowiedzialność i ryzyko.

Informacja o nadchodzących zmianach ogłaszana jest z dużym wyprzedzeniem, by uniknąć sytuacji, w której Federacja Rosyjska przyjmuje propozycję polską, a polscy producenci w wyniku popełnionych błędów są eliminowani z możliwości eksportu swoich produktów na rynek wschodni.

Konferencja stanowiła początek kampanii informacyjnej zorganizowanej przez Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw "Unia Owocowa" oraz Związek Sadowników RP, Krajowy Związek Grup Producenckich Owoców i Warzyw, jak również Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Nowe zasady produkcji sadowniczej oparte są na Integrowanej Produkcji (IP), które zgodnie z wytycznymi UE, zaczną obowiązywać w Polsce od 2014 r. Prezes Jacek Skoneczny podkreślał korzystne aspekty wdrażania systemu IP w sadach, takie jak:

  • możliwość sprzedaży produktów na wszystkich rynkach,
  • zapewnienie zdrowej żywności,
  • poszerzenie wiedzy producenta z zakresu Integrowanej Produkcji na 18 godzinnym szkoleniu, które sfinansowane będzie w ramach działania „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 – 2013. Pieniądze na ten cel przekaże Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa Tadeusz Kłos przedstawił propozycje zmian w zasadach certyfikacji, które umożliwią zastąpienie obecnie obowiązujących w eksporcie do Federacji Rosyjskiej certyfikatów bezpieczeństwa certyfikatami Integrowanej Produkcji. Produkcja prowadzona będzie zgodnie z instrukcją metodyk Integrowanej Produkcji zatwierdzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Na bazie tego systemu stworzony zostanie system produkcji ukierunkowanej na rynek rosyjski. Głównym celem systemu będzie spełnienie norm rynku rosyjskiego jeśli chodzi o pozostałości środków ochrony roślin oraz azotanów i azotynów, które w Federacji Rosyjskiej są dużo bardziej restrykcyjne, niż normy Unii Europejskiej.

Jak dotąd przygotowane zostały programy dla gatunków takich jak: jabłoń, wiśnia i truskawki, które z pewnymi uwagami zostały praktycznie zaakceptowane. W przygotowaniu są także programy dla kapusty pekińskiej, gruszy i pomidorów. Programy Integrowanej Produkcji pisali specjaliści z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach. Uwzględniają one przepisy oraz wymagania rosyjskie, jak również mają wzgląd na przypadki przekroczenia norm rosyjskich. Eliminują zbyt duże stężenie substancji po zastosowaniu niektórych preparatów. Programy te mają być alternatywą dla certyfikatów bezpieczeństwa.

Prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski podkreślał, że duża część sadowników stosuje już system Integrowanej Produkcji, i że system ten nie jest dla sadowników niczym nowym. Podkreślając wagę rynku rosyjskiego, Związek Sadowników RP wraz z partnerami – Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych oraz Krajowym Związkiem Grup Producenckich ma zamiar w ciągu najbliższych trzech lat, zaczynając od przyszłego roku przeprowadzić dużą kampanię reklamową promującą i informującą o walorach smakowych i zdrowotnych polskich owoców, przede wszystkim jabłek na kwotę 16 mln złotych w Federacji Rosyjskiej i na Ukrainie. Inicjatorzy kampanii mają nadzieję, że wpłynie ona na wzrost zainteresowania konsumentów rosyjskich polskimi owocami.

Czytaj o zasadach systemu Integrowanej Produkcji

Źródło: fresh-market.pl (KZ)

Zapraszamy do dyskusji na forum fresh-market.pl

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem