Hiszpański eksport pomidorów nadal spada.
Eksport hiszpańskich pomidorów spadł o 304,77 mln kilogramów w ostatnich dziesięciu kampaniach i nieprzerwanie spada od kampanii 2013/2014, wynika z danych przygotowanych przez Hortoinfo z serwisu statystycznego Estacom (Agencja Icex-Tax).
Eksport hiszpańskich pomidorów spadł o 6,18 procent w stosunku do poprzedniej kampanii, przechodząc z 725,33 mln kg wyeksportowanych w kampanii 2019/2020 do 680,53 mln kg w kampanii 2020/2021. W porównaniu do sytuacji sprzed 10 lat eksport spadł o 30,93 procent.
Jednak pomidory wyeksportowane przez Hiszpanię w tym sezonie osiągnęły najwyższą średnią cenę (1,38 euro/kg) w ostatnich dziesięciu sezonach. W rezultacie całkowita wartość wyeksportowanych pomidorów w kampanii 2020/2021 wyniosła 942,4 mln euro, tj. o 1,93 procent więcej niż 924,6 mln euro osiągnięte przez Hiszpanię w poprzednim sezonie.
Rynki docelowe
Prawie połowa pomidorów wyeksportowanych przez Hiszpanię w tej kampanii była przeznaczona do trzech krajów. Niemcy, Francja i Wielka Brytania zakupiły od Hiszpanii 372,42 miliona kilogramów pomidorów, czyli 49,78 procent całości wyeksportowanego towaru.
Niemcy były głównym rynkiem docelowym z 187,03 milionami kilogramów o wartości 309,5 milionów euro. Niemcy były krajem, który płacił najwięcej za hiszpańskie pomidory spośród pięciu największych nabywców, płacąc 1,65 euro/kg.
Drugim rynkiem docelowym dla hiszpańskich pomidorów była Francja, z łączną ilością 104,54 mln kilogramów, 111,19 mln euro i średnią ceną 1,064 euro/kg.
Na trzecim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 80,85 mln kilogramów o wartości 121,18 mln euro i średniej cenie 1,5 euro/kg.
Holandia zajęła czwarte miejsce po zakupie 71,53 milionów kilogramów hiszpańskich pomidorów za 90,22 milionów euro i średnią cenę 1,26 euro/kg.
Polska zajęła piąte miejsce z 54,9 milionami kilogramów, 61,04 milionami euro i średnią ceną 1,1 euro/kg.