Z naszych danych korzystają instytuty, ministerstwa, sieci handlowe dołacz i Ty!

Kup teraz abonament!

Rynek jabłek w listopadzie 2025. Co pisze światowa prasa branżowa?

2025-11-25 16:19

 

Listopad 2025 przyniósł serię ważnych informacji o rynku jabłek — od korekt zbiorów w UE, przez dramatyczny sezon w Turcji, po rosnący popyt eksportowy na jabłka z Polski. Przeanalizowaliśmy wszystkie najważniejsze serwisy branżowe: Fruchthandel, Fruitnet, Freshplaza, Eurofresh, Fruittoday, Freshpointmagazine.it, East-Fruit, Sadyogrody, Ogrodinfo, Italiafruit, Floraldaily, Revista Mercados i Hortidaily. Oto najważniejsze wnioski.


UE: produkcja jabłek w górę, ale wciąż poniżej potencjału

WAPA skorygowała listopadowe prognozy dla sezonu 2025/26. Według cytowanych przez Fruchthandel, Fruitnet i Freshplaza danych:

  • produkcja jabłek w UE ma wynieść ok. 11 mln ton,

  • to lekki wzrost względem prognozy z sierpnia,

  • gruszki również podniesiono powyżej 1,8 mln ton,

  • późne lato poprawiło kaliber i wybarwienie wielu odmian,

  • mimo korekty rynek pozostaje „poniżej pełnego potencjału” (normą w dobrych latach jest 12,5–13 mln ton).

W skrócie: nie ma nadprodukcji, ale nie ma też deficytu. Sezon zapowiada się neutralnie, bez impulsów do mocnych wzrostów cen.


Polska: niższe ceny w hurcie, ale eksport bardzo mocny

Freshplaza zwraca uwagę, że w Polsce:

  • ceny jabłek deserowych spadły na wielu rynkach hurtowych,

  • spadki dotyczą głównie Red Jonaprince, Gali i Goldena,

  • jednocześnie rośnie zainteresowanie polskim jabłkiem w eksporcie,

  • polskie jabłka zyskują na problemach Turcji (niska podaż, wysokie ceny).

Dodatkowo polskie portale sadownicze (Sadyogrody, Ogrodinfo) piszą w listopadzie o:

  • dużych zapasach po sezonie 2024/25,

  • presji na cenę przemysłu i koncentratu,

  • rosnącym zainteresowaniu odmianami premium i klubowymi w nowych nasadzeniach.


Turcja: największy przegrany sezonu 2025

Freshplaza poświęca Turcji cały blok artykułów — i wszystkie mówią o jednym:

  • zbiory w Turcji spadły o ok. 40% r/r,

  • przymrozki zniszczyły dużą część plonów,

  • jabłka trafiły na listę towarów wymagających rejestracji eksportu,

  • ceny surowca są tak wysokie, że Turcja traci konkurencyjność,

  • eksport jabłek i koncentratu będzie „symboliczny”.

To kluczowa wiadomość dla regionu: turki złamanie podaży otwiera więcej przestrzeni dla Polski, Mołdawii i Ukrainy.


Moldawia, Ukraina i Wschód: więcej przerobu i wysokie plony technologiczne

Freshplaza opisuje dynamiczny listopad:

Mołdawia

  • do początku listopada przetworzono już ok. 200 tys. ton,

  • sezon ma zakończyć się rekordowo: 260–280 tys. ton przerobu,

  • koncentrat może być tańszy i bardziej dostępny niż rok wcześniej.

Ukraina

  • nowoczesne sady osiągają ponad 100 t/ha przy zagęszczeniu 8 tys. drzew/ha,

  • technologie antyprzymrozkowe uratowały nawet 70% plonu mimo dwóch fal mrozu.

Region pokazuje jedno: technologia zaczyna wygrywać z pogodą.


USA: wysoki zbiór, ale koszty trzymają producentów w napięciu

Fruitnet i Freshplaza cytują listopadowe dane USDA:

  • produkcja USA na 2025 r. to ok. 5,2 mln ton, +6% r/r,

  • jeden z trzech największych zbiorów dekady,

  • Waszyngton odpowiada za 2/3 produkcji i większość eksportu,

  • branża jest „ostrożnie optymistyczna” — rośnie produkcja, ale rosną też koszty.

Dodatkowo Freshplaza analizuje amerykańskie zapasy jabłek — wysoki stan magazynów, ale struktura odmian stabilna.


Włochy i Niemcy: duża podaż, ceny pod presją

Niemcy

Według Freshplaza:

  • z magazynów wychodzi więcej jabłek niż rok temu,

  • dużo towaru w małych kalibrach,

  • ceny są wyraźnie niższe niż w ubiegłym sezonie,

  • organizacje producentów mają trudności z „przepchnięciem” drobniejszego towaru.

Włochy

Italiafruit informuje, że na MOF Fondi:

  • ceny jabłek spadają,

  • Mele Royal: 0,80–1,00 €/kg w hurtowym handlu,

  • jakość dobra, ale popyt nie nadąża za podażą.


Wielka Brytania: dyskonty dominują w jabłkach

Fruitnet i Freshplaza podkreślają, że sezon 2025/26 w UK to:

  • absolutna dominacja Lidla i Aldi,

  • oba dyskonty odpowiadają za ponad 40% zakupów brytyjskich jabłek,

  • Lidl kupił ok. 4,3 tys. ton, Aldi ok. 3,8 tys. ton tylko w dwa miesiące,

  • Aldi informuje, że sprzedał 30 tys. ton brytyjskich jabłek rocznie
    i planuje dojść do 32 tys. ton.

Dyskonty stają się motorem sprzedaży i kreują trendy także w odmianach.


Marketing jabłek: kluby, storytelling i „zdrowy lifestyle”

W listopadzie Fruitnet, Revista Mercados i Freshplaza mocno akcentują marketing:

  • kampanie marek Kanzi, Jazz, Envy, Rockit, Marlene, Yello,

  • promocje IGP Südtirol, VIP, VOG,

  • duży nacisk na wartości zdrowotne i różnorodność smaków,

  • akcje typu „Applepairing” – łączenie jabłek z regionalnymi daniami,

  • inicjatywy edukacyjne UE („Un mundo más allá de la manzana”).

W zachodniej Europie jabłko coraz częściej staje się markowym produktem z historią, a nie towarem anonimowym.


Podsumowanie: co oznacza listopad 2025 dla Polski?

  1. Polska ma dobrą pozycję w eksporcie — Turcja jest słaba, UE ma stabilną, ale nie rekordową podaż.

  2. Ceny w kraju są pod presją, ale popyt zagraniczny poprawia sytuację.

  3. Koncentrat może być bardziej konkurencyjny dzięki Mołdawii i ograniczeniom Turcji.

  4. Trend marketingowy jest jasny — odmiany klubowe i storytelling rosną w siłę na rynkach zachodnich.

  5. UE nie spodziewa się kryzysu podaży — wpływa to na stabilizację rynku w sezonie 2025/26.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem