Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Wojna na Ukrainie wpływa na logistykę

Maersk, CMA CGM najnowszymi liniami, które rezygnują z przewozów do Rosji.

A.P. Moller - Maersk, CMA CGM oraz Mediterranean Shipping Company (MSC) tymczasowo zawiesiły rezerwacje do i z Rosji. Komunikat głównych linii został wydany po inwazji Rosji na terytorium Ukrainy. Na początku tego tygodnia ukraińskie wojsko wstrzymało działalność portów w tym kraju.

"Ponieważ sankcje mają już bezpośredni i pośredni wpływ na stabilność i bezpieczeństwo naszych operacji, nowe rezerwacje Maersk w transporcie morskim, lotniczym i kolejowym do i z Rosji zostaną tymczasowo zawieszone, z wyjątkiem produktów żywnościowych, medycznych i humanitarnych (nie dotyczy produktów podwójnego zastosowania)" - powiedział Maersk w aktualizacji rynkowej. "Zawieszenie rozpocznie się dzisiaj (1 marca 2022 r.) i obejmie wszystkie rosyjskie porty wejściowe. Ogłosimy dalsze szczegóły w dniu dzisiejszym i w najbliższych dniach, w miarę postępów w planowaniu."

Linia żeglugowa poinformowała również klientów, aby spodziewali się znacznych opóźnień, ponieważ kraje takie jak Holandia, Belgia i Niemcy zatrzymują statki w drodze do Rosji w poszukiwaniu towarów objętych restrykcjami, głównie produktów podwójnego zastosowania.

W oświadczeniu Maersk z 2 marca napisano: "My w A.P. Moller - Maersk uważnie śledzimy stale zmieniającą się sytuację związaną z nakładaniem przez rządy nowych sankcji na Rosję i regularnymi korektami, które są wprowadzane do listy ograniczeń. Nasze zespoły pracują 24 godziny na dobę, aby znaleźć rozwiązania, które zabezpieczą naszych ludzi, operacje i łańcuchy dostaw naszych klientów."

"Jak poinformowano wczoraj, Maersk zawiesił obecnie rezerwacje do/z Rosji i Ukrainy do odwołania. Z zawieszenia rezerwacji do/z Rosji zwolnione są artykuły spożywcze, medyczne i dostawy humanitarne."

MSC czasowo wstrzymuje rezerwacje do i z Rosji

MSC Mediterranean Shipping Company wprowadza również tymczasowe wstrzymanie wszystkich rezerwacji ładunków do/z Rosji, obejmujące wszystkie obszary dostępu, w tym Bałtyk, Morze Czarne i Daleki Wschód Rosji.

MSC będzie nadal przyjmować i sprawdzać rezerwacje na dostawy towarów pierwszej potrzeby, takich jak żywność, sprzęt medyczny i artykuły humanitarne. MSC ściśle monitoruje opinie rządów na temat nowych sankcji, w związku z konfliktem na Ukrainie w lutym 2022 roku, i prowadzi żeglugę i usługi śródlądowe do i z Rosji w pełnej zgodności z międzynarodowymi środkami sankcyjnymi, które mają do niej zastosowanie.

Sankcje ściskają rosyjskiego przewoźnika Wołga-Dniepr

Volga-Dnepr, linia lotnicza z siedzibą w Moskwie specjalizująca się w przewozach ładunków ponadgabarytowych i ciężkich, jest jedną z głównych ofiar ekonomicznego konfliktu między Zachodem a Rosją w związku z inwazją na Ukrainę, który uniemożliwił jej działalność na głównych rynkach i spowodował kolejny wstrząs w łańcuchu dostaw dla spedytorów w okresie ograniczonych możliwości przewozowych.

"Jest to kluczowy okres dla branży, w którym potrzebny jest każdy metr sześcienny przepustowości, a wraz z wydłużeniem czasu lotów w wyniku zamknięcia różnych obszarów przestrzeni powietrznej lub wprowadzenia zakazów, ucierpi na tym przepustowość" - powiedział Glyn Hughes, dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewozów Lotniczych.

Rosja zakazuje brytyjskim liniom lotniczym wstępu w swoją przestrzeń powietrzną

Brytyjskie linie lotnicze otrzymały zakaz lądowania na rosyjskich lotniskach i przekraczania rosyjskiej przestrzeni powietrznej - poinformował rosyjski urząd regulacji lotnictwa cywilnego. Decyzja ta jest odpowiedzią na "nieprzyjazne decyzje brytyjskich władz lotniczych".

W czwartek Wielka Brytania zakazała rosyjskim narodowym liniom lotniczym Aerofłot lądowania w Wielkiej Brytanii. Środek ten był częścią sankcji wprowadzonych po inwazji Moskwy na Ukrainę.

Jak podaje bbc.com, sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace powiedział: "Myślę, że jest to ich odwet za to, że wczoraj zakazaliśmy Aerofłotowi korzystania i lądowania w Wielkiej Brytanii. To jest ich odpowiedź na "tit for tat".

Rosyjski urząd lotnictwa cywilnego Rosaviatsia powiedział, że środek został podjęty "w odpowiedzi na nieprzyjazne decyzje brytyjskich władz lotniczych dotyczące ograniczenia regularnych lotów samolotów będących własnością, dzierżawionych lub obsługiwanych przez osobę związaną z Rosją lub zarejestrowaną w Rosji".

Zatrzymanie przeładunku kontenerów z i do Rosji w Hamburgu

W celu egzekwowania sankcji nałożonych przez UE na Rosję, środki zaczęły obowiązywać również w porcie w Hamburgu. Terminale HHLA nie obsługują już kontenerów, które mają pochodzić z Rosji lub płynąć do Rosji. Dotyczy to również ładunków transportowanych koleją, barkami i ciężarówkami. HHLA podąża w ten sposób za przykładem operatorów terminali w innych portach europejskich.

Wielka Brytania zakazuje rosyjskim statkom wstępu do swoich portów

Kontenerowiec Vayega Maersk, pływający na trasie Rotterdam - Sankt Petersburg w Rosji, otrzymał podobno odmowę wjazdu do Rotterdamu i od czasu przybycia z wód rosyjskich 26 lutego pozostaje na kotwicowisku poza Rotterdamem. Jak podaje portal container-news.com, naciski na wprowadzenie zakazu wstępu rosyjskich statków do brytyjskich portów rozpoczęły się w zeszłym tygodniu, gdy rosyjskie statki zostały wyznaczone do dokowania w Szkocji w ramach handlu ropą naftową. Wielka Brytania potwierdza, że wymaga, aby wszystkie porty opuściły wszystkie rosyjskie statki, kontynuując stosowanie sankcji gospodarczych i handlowych w celu ukarania Rosji za inwazję na Ukrainę. Podobne działania podejmowane są również w Unii Europejskiej, gdzie kraje od Danii po Hiszpanię wzywają do podjęcia natychmiastowych działań.

Minister Spraw Zagranicznych Hiszpanii Jose Manuel Alvarez powiedział, że Hiszpania popiera podobne działania na forum Unii Europejskiej. Duński minister spraw zagranicznych Jeppe Kofod powiedział dziennikarzom, że takie posunięcie będzie zgodne z wcześniejszymi sankcjami. Podczas gdy Hiszpania popiera zakaz wpływania rosyjskich statków do jej portów, UE twierdzi, że może zakazać wpływania statków na dowolne wody terytorialne.

Wpływ konfliktu Rosja-Ukraina na port w Rotterdamie

Konflikt na Ukrainie skłonił Unię Europejską i inne organy do nałożenia na Rosję szeregu sankcji. W chwili obecnej mają one raczej ograniczony wpływ na port w Rotterdamie. Sankcje nie dotknęły jeszcze importu energii (ropy naftowej, produktów ropopochodnych, LNG, węgla).

Z około 470 mln ton przeładowywanych w porcie Rotterdam 62 mln ton przypada na Rosję (13 procent). Przez port w Rotterdamie importowane są z Rosji duże ilości nośników energii. Obecnie jest to około 30 procent rosyjskiej ropy naftowej, 25 procent LNG oraz 20 procent produktów naftowych i węgla.

Nie jest jasne, co rozwój sytuacji na Ukrainie będzie oznaczał dla tych przepływów w najbliższej przyszłości. Technicznie możliwe jest, że import będzie pochodził z innych źródeł, ale ponieważ mamy do czynienia z dużymi ilościami, jest całkiem prawdopodobne, że doprowadziłoby to do niedoborów i wzrostu cen.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem