Logowanie / Rejestracja Koszyk: 0 szt. 0
Dzisiaj jest Środa 3 czerwca 2020. Od wczoraj dodano 3694 ceny w 24 kategoriach. Życzymy miłego dnia.

Czeka nas kolejny rekordowy sezon borówki wysokiej?

Borówka wysoka
  |   Źródło:
Do początku tegorocznego sezonu polskiej borówki wysokiej pozostaje jeszcze sporo czasu. Nie znaczy to, że borówkowa branża w Polsce i na świecie śpi. Jakie są perspektywy dla borówki w roku 2019?

Sezon borówki wysokiej startuje dopiero w końcówce czerwca, ale nie znaczy to, że w borówkowej branży nic się nie dzieje. W Polsce jesteśmy wszak w przededniu VIII Międzynarodowej Konferencji Borówkowej zaplanowanej na 7 i 8 marca br. To największe branżowe wydarzenie w Europie, co nie dziwi, jako że Polska jest jednym z europejskich liderów produkcji tych owoców.

Owoców już bardzo popularnych i z roku na rok coraz popularniejszych, bo zalety borówek zaczynają być doceniane w coraz większej liczbie krajów. Co oprócz szans dla polskich producentów i eksporterów niesie za sobą oczywiste wyzwania. Choćby w zakresie rosnącej konkurencji. Uprawy borówki rosną bowiem „jak na drożdżach” – tak w Polsce, jak i w Europie oraz na świecie.

W Polsce zbiory w ciągu zaledwie 4 lat wzrosły z 12,5 tys. ton do 40,0 tys. ton. Szybki rozwój w tym zakresie widać na sąsiednich Ukrainie i Litwie, ale także w Hiszpanii, Serbii, Rumunii, Chorwacji czy Gruzji. Zwiększa się produkcja borówki w Turcji i Maroku, ale i w bardziej odległych rejonach globu, choćby w Gwatemali, Kolumbii i RPA. O ile producenci z południowej półkuli nie są bezpośrednią konkurencją (ich sezon przypada na czas europejskiej zimy), to z pozostałymi krajami rzecz się ma zgoła odmiennie.

Wzrost produkcji w Europie i w samej Polsce oznacza, że kończą się czasy przewagi popytu nad podażą, a konkurencja na rynku będzie rosła. Oznacza to nowe wyzwania dla producentów już funkcjonujących i trudniejsze wejście na rynek dla nowych chętnych.

Wzrost konkurencji to nie jedyne wyzwanie. Trzeba sobie zdawać sprawę z innych tendencji w otoczeniu biznesowym, które będą miały wpływ na branżę. Choćby kwestia zmiany w podejściu do opakowań. Borówki jak dotąd pakowano głównie w plastik, a państwa rozwinięte od plastiku odchodzą. Trzeba będzie go zastąpić czymś innym.

Inna kwestia to rosnące koszty prowadzenia produkcji borówki. Nowe technologie, nowe odmiany, efekt skali – to wszystko kosztuje. A nie wolno zapominać o pogodzie, bardzo w ostatnich latach nieprzewidywalnej. Wyzwaniem dla branży będzie także Brexit, który dokona się w marcu, jako że Wielka Brytania to jeden z kluczowych importerów borówki w Europie.

Podsumowując – warunki działania w branży produkcji borówki wysokiej są z roku na rok coraz bardziej wymagające. Nie mniej jest to rynek z ogromnym potencjałem rozwoju, zwłaszcza w krajach takich jak Chiny – ludnych, ale o wciąż małym spożyciu. Polska borówka ma na globalnym rynku mocną pozycję i wyrobioną markę i musi te wartości utrzymać.

Podobne
Borówka wysoka
2019-02-18 08:13
Ukraina – mniej borówki do W. Brytanii
Ukraina traci pozycję w rankingu dostawców borówki do Wielkiej Brytanii, pisze portal east-fruit.com.
czytaj więcej
Borówki
2019-02-13 09:00
Tadżykistan – jest zainteresowanie uprawą borówki
Tadżyccy rolnicy są zainteresowani uprawą borówki wysokiej pod eksport do Rosji, o czym pisze portal east-fruit.com.
czytaj więcej
Borówki
2019-01-16 11:00
Peru – rośnie eksport borówki
Wysoka podaż poskutkowała dużym eksportem peruwiańskiej borówki, co wpłynęło na jej ceny w Europie, USA, Chile i Argentynie, o czym pisze east-fruit.com.
czytaj więcej
Hiszpania: wzrost andaluzyjskiego eksportu borówek i malin
2018-12-13 17:08
Hiszpania: wzrost andaluzyjskiego eksportu borówek i malin
W tegorocznym sezonie produkcja malin i borówki wysokiej w Hiszpanii wzrosła. Podobnie było z eksportem tych owoców.
czytaj więcej
Źródło: forestryimages.org
2018-12-07 16:11
Groźny amerykański szkodnik zagraża polskiej borówce
Dasineura oxycoccana (Johnson) północnoamerykański szkodnik, stwarzający zagrożenie dla upraw borówki i żurawiny w Europie – ostrzega PIORIN.
czytaj więcej
Sukces kampanii „Lato z borówkami”
2018-11-02 12:39
Sukces kampanii „Lato z borówkami”
Celem kampanii jest promocja spożycia borówki i jej walorów. W 2018 roku po raz pierwszy działania były prowadzone przez cały sezon. Informacje o walorach borówki dotarły do 10 mln konsumentów.
czytaj więcej
Dodaj komentarz
Dodając komentarz jako niezalogowany użytkownik, obok komentarza zostanie umieszczony Twój adres IP
Redakcja nie odpowiada za treści umieszczane w serwisie przez użytkowników. W przypadku pojawienia się treści uznawanych powszechnie za obraźliwe Redakcja podejmie starania mające na celu niezwłoczne usunięcie takich materiałów. W przypadku umieszczenia przez użytkownika treści uznawanych za obraźliwe lub innych treści niezgodnych z prawem, portal zastrzega sobie prawo do natychmiastowego i trwałego usunięcia z listy użytkowników.