Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Rekordowy eksport jabłek z UE do Azji

Eksperci FAO od wielu lat mówią o dużym znaczeniu i perspektywach eksportu ukraińskich produktów o dużej wartości dodanej do krajów Azji Południowo-Wschodniej.

W szczególności ten region został wybrany jako priorytet kilku wspólnych projektów FAO i EBOiR dotyczących rozwoju ukraińskiego eksportu żywności, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu dostaw jabłek do Singapuru i Malezji.

Wygląda na to, że duże znaczenie tego regionu, w miarę wzrostu konkurencji na lokalnym rynku jabłek, zaczyna być dostrzegane w Unii Europejskiej. W szczególności podczas briefingu „Asia Briefing: Apple”, zorganizowanego przez Fruitnet przed Asia Fruit Logistica ON, szczególną uwagę zwrócono na perspektywy i znaczenie azjatyckiego rynku europejskich jabłek.

Mike Knowles, redaktor Eurofruit, mówił podczas wydarzenia o tym, jak Azja staje się coraz bardziej otwarta na europejskie jabłka. „Dla rosnącej liczby europejskich dostawców jabłek Azja szybko staje się naprawdę ważnym miejscem prowadzenia działalności” - powiedział Knowles. „Europa sprzedała w ubiegłym roku do Azji więcej jabłek niż kiedykolwiek wcześniej, a przy stale poszerzającym się portfolio licencjonowanych odmian klubowych, perspektywy wzrostu sprzedaży jabłek w Europie do Azji w następnej dekadzie są naprawdę bardzo realne.”

Jednocześnie ekonomista Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) Andrij Jarmak zwraca uwagę eksporterów z Ukrainy, Mołdawii, Serbii i innych krajów spoza UE na to, że nie mają oni atutu w postaci dostępu do produkcji odmian klubowych. Oznacza to, że muszą konkurować ceną.

„Pomimo tego, że wiele krajów naszego regionu ma doskonałe możliwości do uprawy jabłek najwyższej jakości, dotychczas starają się one przede wszystkim konkurować z eksporterami jabłek z UE, przede wszystkim ceną. Co więcej, nadal mogą sobie na to pozwolić ze względu na niższe koszty pracy przy dobrej porównywalnej wydajności i wydajności jabłek”- zauważa Andrij Jarmak.

Wayne Prowse z Fresh Intelligence Consulting mówi, że kraje ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej) zaimportowały w 2019 roku 900 000 ton świeżego jabłka, zwiększając zakupy. Jednocześnie Indie, główny importer pozostałej części Azji, zaimportowały w 2019 roku 250 tys. ton jabłek, czyli o 11 mniej niż rok wcześniej.

Chiny były największym dostawcą jabłek do regionu, eksportując 915 000 ton w roku 2019, o 37 procent więcej niż rok wcześniej. Europa wyeksportowała 179 tys. ton tych owoców do Azji, głównie do Indii, gdzie wyprzedziła Stany Zjednoczone jako największy dostawca w 2019 roku.

Mark Peires, dyrektor handlowy Blue Whale, powiedział, że firma koncentruje się teraz bardziej na nowych odmianach jabłek dostosowanych do smaku rynku azjatyckiego, takich jak Candine, ponieważ rozwój może zająć dziesięciolecia. Jednocześnie uważa, że ​​rok, w którym uprawia się mniej jabłek, a ceny są wyższe, bardziej sprzyja inwestowaniu w nowe odmiany niż te lata, w których rynek jest przesycony jabłkami. „Musimy się dostosować, używać więcej mediów społecznościowych, współpracować z ludźmi z rynku azjatyckiego, aby robić promocje” - powiedział Peires.

Jednym z podejść przyjętych przez czołowych eksporterów jabłek we Włoszech była współpraca w ramach partnerstwa FROM na określonych rynkach, w tym w Indiach. Nicola Zanotelli, dyrektor FROM, opowiadał o tym, jak udało im się zwiększyć swój udział w rynku, podczas gdy konkurenci, tacy jak Chiny i Stany Zjednoczone, borykali się z wyzwaniami. FROM był zdeterminowany, aby zaspokoić pragnienia importerów i konsumentów, opracowując „specjalne gusta, gwarantowaną jakość przechowywania, możliwości planowania, krótsze terminy dostaw i marki.”

Zanotelli powiedział, że From chciał być inny niż inni importerzy i poznać różne gusta indyjskich konsumentów. „Najpierw poproszono nas o odtworzenie tego, do czego byli przyzwyczajeni… ale jak tylko zaczniesz kopiować, automatycznie stajesz się drugim.”

Jabłka Melinda przybywają do Azji po raz pierwszy w tym sezonie dzięki partnerstwu Melindy i Naturitalia. Andrea Fedrizzi z Melindy powiedział, że rynek oferuje ogromne możliwości dla marki, która jest tak dobrze znana w Europie. „Wierzymy, że rynek azjatycki może zapewnić odpowiednią wartość dla marki premium i oczekujemy, że rynek ten może wzmocnić produkty premium, takie jak Melinda.”

Augustto Renella z Naturitalia zauważył, że partnerstwo, które było wynikiem spotkania na Asia Fruit Logistica w 2018 roku, pozwoliło obu firmom rozpocząć współpracę jako jedna. Zdaniem Renelli, pomyślne wejście marki Melinda do Azji zapewnią sprzyjające czynniki makroekonomiczne i demograficzne regionu.

„W Azji jest wielu wegetarian, co oznacza duże spożycie świeżych owoców i warzyw” - mówi Renella. „Siła nabywcza klasy średniej również rośnie w regionie, więc w przyszłości więcej konsumentów będzie mogło kupować importowane owoce.”

Wreszcie Renella zidentyfikowała Singapur, Hongkong, Malezję, Indonezję, Wietnam i Tajlandię jako rynki docelowe Melindy.

Co ciekawe, te same rynki zostały potraktowane priorytetowo w rozwoju eksportu owoców przez FAO i EBOiR cztery lata temu.

Słowa kluczowe: jabłka, eksport jabłek, owoce
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE