Logowanie / Rejestracja Koszyk: 0 szt. 0
Dzisiaj jest Sroda 8 kwietnia 2020. Od wczoraj dodano 2839 ceny w 29 kategoriach. Życzymy miłego dnia.

Dokker Van

  |   Źródło:
Współpraca Francuzów z Rumunami zaczęła się od licencji udzielonej na produkcję jednego z bardziej udanych modeli, Renault 12, wytwarzanego z niewielkimi modyfikacjami od 1969 roku przez kilkadziesiąt lat.

Samochód miał swoje wady związane z kiepskim reżimem produkcji w Rumunii, ale w sumie cieszył się niezłą renomą. W 1999 roku francuski koncern wykupił rumuńskie zakłady, zainwestował około miliarda euro w unowocześnienie technologii i…  zdecydował się na wielu rynkach pozostać przy nazwie Dacia.

W Polsce prócz gamy samochodów osobowych wprowadzono do sprzedaży konkurującego z Fiatem Strada rewelacyjnego małego pikapa (niestety już niedostępnego) oraz Dacię Logan MCV w wersji Van, cieszącą się sporym powodzeniem w małych i średnich firmach. Obecnie model ten zastąpiony został przez Dokkera.

Dokker zaprezentowany został w Maroku w maju tego roku (w marokańskim Tangerze produkuje się te samochody), a już jesienią pojawił się w salonach sprzedaży w Polsce.

Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej modelu Lodgy.

Do wyboru są obecnie trzy silniki – benzynowy o pojemności 1,6 z wielopunktowym wtryskiem, dysponujący mocą 82 KM oraz dwie jednostki wysokoprężne o pojemności 1,5 i mocy 75 lub 90 KM (w niedługim czasie dostępny będzie także najnowszy silnik benzynowy 1,2 TCe 115 o mocy 115 KM, z bezpośrednim wtryskiem turbo).

Wszystkie te jednostki napędowe współpracują z 5-przełożeniową, precyzyjnie działającą skrzynią biegów.

Dwumiejscowe auto ma przedział ładunkowy o wymiarach 1901/1372/1271 mm i objętości 3,3 m³. Opcjonalnie, w wersji z wyjmowanym fotelem pasażera, objętość powiększa się do 3,9 m³ a długość powierzchni ładunkowej z 1901 do 3011 mm. Notabene, „sprytny” fotel pasażera może zostać złożony do położenia stolika (bardzo przydatne) lub ustawiony w pionie przy schowku w desce rozdzielczej. .Przedział bagażowy wyposażony jest w panele ochronne ścianek i wykładzinę podłogową oraz 8 uchwytów do mocowania bagażu. Dostęp do ładunku zapewniają boczne przesuwne drzwi (do wyboru 1 lub 2) o szerokości 703 mm oraz dzielone asymetrycznie drzwi tylne o szerokości 1080 mm.

Maksymalna ładowność Dokkera w wersji Confort, to 750 kilogramów.

Dopracowane zawieszenie (przód typowy dla pojazdów Dacii –  McPherson z trójkątnymi wahaczami, wzmocnione zgodnie z wymaganiami lekkiego wozu dostawczego, tył przejęte z Renault Kangoo – oś sprężysta o programowanej charakterystyce pracy i sprężyny śrubowe) pozwala na spokojne pokonywanie nienajlepszej jakości dróg, a nawet zjazd w niezbyt trudny teren (prześwit 186 mm).

Układ hamulcowy (ABS oraz układ wspomagania nagłego hamowania) jest skuteczny, a reflektory wystarczająco wydajne. W opcji dostępny jest system kontroli toru jazdy ESP, wraz układem zapobiegającym poślizgowi kół napędzanych ASR.

Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie (kierownica regulowana w jednej płaszczyźnie). Średnica zawracania wynosi 11,1 m. Samochód prowadzi się bardzo pewnie, nie zdradza ochoty do myszkowania po drodze, ale kierujący, który po raz pierwszy wsiądzie do Dokkera, musi się przyzwyczaić do tego, że samochód błyskawicznie reaguje na najmniejszy nawet ruch kierownicą. Bardzo pozytywnie należy ocenić fakt, że Dokker, nawet nieobciążony nie jest zbyt wrażliwy na boczne podmuchy wiatru na przykład przy wyjeździe z lasu lub mijaniu dużych ciężarówek.

Fotele są wygodne, a jedynym ich mankamentem jest to, że dla kierującego, który nie ma wzrostu siatkarza są zbyt nisko posadowione. Utrudnia to obserwację przedniej krawędzi maski, co przy parkowaniu jest dość kłopotliwe. Ale… w jednym z pakietów wyposażeniowych wersji Confort występuje fotel regulowany również na wysokość i opcję tę warto rozważyć.

Przedział pasażerski jest dobrze wygłuszony (silnika prawie nie słychać, co wynika również z zastosowanych w nim wtryskiwaczy nowego typu) sprawnie działa również system przewietrzania i nagrzewania auta.

90-konny wysokoprężny silnik 1,5 dCI, w jaki wyposażony był testowy egzemplarz Dokkera osiąga moc maksymalną przy 4 tys. obrotów a moment maksymalny 200 Nm już przy 1750 obrotach.

Na 5 biegu, gdy silnik osiąga 2 tys. obrotów prędkość auta wynosi 95 km/h – zużycia paliwa wynosi wówczas w granicach 4,7l/100 km - a najwyższa dopuszczalna na polskich drogach prędkość 140 km/h wymaga ok. 2750 obrotów. (Prędkość maksymalna tej wersji Dokkera to 162 km/h). Samochód ma niezłe przyspieszenie, wynoszące od 0 do 100 km/h 13,6 sekundy.

W mieście samochód spalił  5,4 l oleju napędowego na 100 kilometrów, poza miastem auto zadowoliło się zużyciem 4,5 l/100 km. 50-litrowy zbiornik paliwa pozwala więc na nieczęste odwiedzanie stacji.

Już jako ciekawostkę zauważmy, że producent zrezygnował z dość absurdalnej w poprzednich modelach Dacii oszczędności i w Dokkerze po włączeniu spryskiwaczy automatycznie włączają się wycieraczki, wykonujące jeszcze jeden dodatkowy ruch po kilkudziesięciu sekundach od zakończenia swej pracy.

Przejdźmy do rzeczy jak się wydaje najistotniejszej – ceny. Oczywiście opcjonalnie można samochód doposażyć do bardzo wysokiego poziomu (klimatyzacja, bogaty pakiet elektryczny, wbudowany system nawigacji z dotykowym ekranem, radar cofania, etc.,etc.), ale jeżeli potrzebne nam jest auto do pracy, to wersja podstawowa powinna w zupełności satysfakcjonować użytkownika.

Najtańszy Dokker w wersji Base to wydatek 29.900 zł netto. To bezsprzecznie najtańszy oferta dostępna na polskim rynku.

W tej wersji ładowność pojazdu wynosi 600 kilogramów. Oznacza to, że za możliwość przewiezienia kilograma ładunku zapłacimy poniżej 50 złotych.

Samochód może ciągnąc przyczepę hamowaną o dmc 1200 kg. Maksymalne obciążenie dachu (relingi) wynosi 80 kg.

Dokker ma gwarancję na 3 lata lub 100 tys. km. Według producenta intensywne testy w ekstremalnych warunkach wykazały, że auto przejedzie 300 tys. km bez pogorszenia parametrów użytkowych.

 

Słowa kluczowe: renault, dacia, dokker

Dodaj komentarz
Dodając komentarz jako niezalogowany użytkownik, obok komentarza zostanie umieszczony Twój adres IP
Redakcja nie odpowiada za treści umieszczane w serwisie przez użytkowników. W przypadku pojawienia się treści uznawanych powszechnie za obraźliwe Redakcja podejmie starania mające na celu niezwłoczne usunięcie takich materiałów. W przypadku umieszczenia przez użytkownika treści uznawanych za obraźliwe lub innych treści niezgodnych z prawem, portal zastrzega sobie prawo do natychmiastowego i trwałego usunięcia z listy użytkowników.