Konsument w hipermarkecie – badanie ARC
Klienci odrzucają sieci, w których niskie ceny wiążą się z niską jakością produktów oraz takie, w których ceny nie są transparentne – wynika z polskiej części badania „Syndicated Price Image Study 2013” firm ARC Rynek i Opinia oraz Vocatus.
Dany hipermarket może stać się dla klienta sklepem pierwszego wyboru ze względu na następujące czynniki:
- ceny (wysokość cen, jakość produktów odpowiadająca ich cenie, niskie ceny produktów marki własnej, atrakcyjne promocje, ceny zgodne z oczekiwaniami klienta)
- transparentność (dobrze wyeksponowane ceny, dostępność produktów oferowanych w promocji)
- produkty (duży wybór produktów w różnych grupach)
- reklama (bardzo dobra oferta w gazetkach promocyjnych)
- serwis (łatwość robienia zakupów dzięki odpowiedniemu zorganizowaniu alejek i ruchu w nich)
Jednocześnie klienci hipermarketów w ramach badania wskazali czynniki, które mogłyby spowodować, że daną sieć odrzucą jako sieć pierwszego wyboru.
Są to m.in.: niska jakość tanich produktów, brak pewności co do cen i konieczność ich porównywania, organizacja półek sklepowych uniemożliwiająca szybkie zrobienie zakupów.
W jakim stopniu następujące kryteria są dla Ciebie istotne przy wyborze hipermarketu?
Źródło: Syndicated Price Image Study 2013, ARC Rynek i Opinia oraz Vocatus, marzec–kwiecień 2013
W ramach badania respondenci oceniali pięć sieci supermarketów: Auchan, Carrefour, Kaufland, Real oraz Tesco.
Zdaniem klientów głównym atutem supermarketów Auchan, Real i Kaufland jest duży wybór produktów. Tesco jest doceniane przede wszystkim za godziny otwarcia sklepu, zaś Kaufland za niskie ceny.
Najwyżej oceniane sieci supermarketów w poszczególnych kategoriach:
Źródło: Syndicated Price Image Study 2013, ARC Rynek i Opinia oraz Vocatus, marzec–kwiecień 2013
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z niemiecką firmą badawczą Vocatus techniką CAWI między 4 marca a 15 kwietnia, na próbie n = 1047 osób.