Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Pomidory – hiszpańska Almeria konkuruje z Marokiem

Stowarzyszenie Organizacji Producentów Owoców i Warzyw Almería (Hiszpania), Coexphal, podsumowało miniony sezon w Almerii, opisując go jako dobrą kampanię. Podkreśla również, jak wielkim konkurentem dla Maroka stał się andaluzyjski sektor eksportu pomidorów.

Konkurencja
Według danych Coexphal, Almería wyeksportowała 475.661 ton pomidorów w minionym sezonie (2018/2019); co daje wzrost o 18 procent w porównaniu z poprzednią kampanią.

Z kolei Maroko wyeksportowało 449.711 ton w minionym sezonie, co oznacza wzrost o 53 procent. Zarówno Almería, jak i Maroko mają 15-procentowy udziału w rynku w Europie.

Silny lider
Firmy handlowe w Almeríi są zaniepokojone nie tylko ze względu na wzrost eksportu z Maroka, ale także z powodu ciągłego zmniejszania areału pomidorów na własnym terenie, który stopniowo zastępowany jest przez inne uprawy. Niemniej jednak Almería nadal ma silną pozycję lidera na szczeblu krajowym. Prowincja odpowiada za 61 procent całkowitego eksportu pomidorów do Hiszpanii.

Pozytywny bilans
Według Coexphal sezon 2018/2019 był „akceptowalny”, zgodny z okresem ostatnich pięciu lat. Ceny sprzedaży spadły o 2 procent, ale zostały skompensowane przez o 5 procent większe zbiory, więc dochód w sektorze owoców i warzyw wzrósł o nieco ponad 3 procent.

Inne warzywa i owoce
Ceny i obroty generowane przez melony i arbuzy spadły w tym roku o ponad 30 procent, częściowo w wyniku wzrostu wielkości produkcji (+40 procent w przypadku zwykłych melonów; +10 procent w przypadku arbuzów) .

Tymczasem ceny papryki pozostały stabilne, a jej zbiory wzrosły o 6 procent. Ceny bakłażana wzrosły o 5 procent, podczas gdy zbiory pozostały praktycznie takie same. Godny uwagi jest również duży wzrost zbiorów cukinii (+28 procent), chociaż cena tego produktu spadła o 2 procent. Wreszcie ceny ogórków spadły o 1 procent, a wielkość zbiorów wzrosła o 2 procent.

Rosnące koszty mają wpływ na poziom zysku
Raport Coexphal stwierdza, że ​​ceny produktów z prowincji pozostały dość stabilne w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Jednak w tym samym okresie koszty wzrosły o około 70 procent.

Mniejszy zysk
Chociaż wolumen i sprzedaż pozostają stabilne, rosnące koszty pracy oraz rosnące koszty energii i produkcji doprowadziły do ​​znacznej utraty zysków w sektorze owoców i warzyw w Almerii. Według danych stowarzyszenia handlowców marża zysku zmniejszyła się o połowę w porównaniu z poprzednią kampanią.

Koszty uprawy są znacznie niższe w Maroku. Dotyczy to w szczególności kosztów pracy, które wynoszą 0,90 EUR za kilogram w Almerii i zaledwie 0,01 EUR w Maroku.

Poprawa produktywności i wydajności
Według Coexphal nadszedł czas na podjęcie nowych kroków w celu poprawy produktywności i wydajności sektora. Należy tego dokonać, stosując nowe technologie, wykorzystując roboty, poprawiając wydajność na hektar i koncentrując się na uzyskaniu smaku, jakiego oczekują konsumenci.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE