Z naszych danych korzystają instytuty, ministerstwa, sieci handlowe dołacz i Ty!

Kup teraz abonament!

Jabłkowe rynki przyszłości według AMI

2015-01-23 15:09

Globalny rynek jabłek zmienia się. W Europie z roku na rok rośnie produkcja, spada zaś spożycie tych owoców, a teraz przez zamknięcie rosyjskiego rynku na produkty unijne, Europa boryka się ze sporą nadpodażą owoców. Zrozumiały jest zatem wzmożony marketing i poszukiwania alternatywnych rynków zbytu.

Europejscy dystrybutorzy szukają odbiorców w Afryce Północnej oraz na Bliskim Wschodzie, w centrum uwagi mają także Azję. Rynki te mają jednak specyficzne wymagania jakościowe, których nie może spełnić wielu europejskich dostawców. Jabłka tam akceptowane muszą być bardzo wysokiej jakości, o słodkim smaku i intensywnym czerwonym kolorze. Dodatkowe utrudnienia w handlu z krajami azjatyckimi stanowią specyficzne przepisy fitosanitarne.

W 2013 roku Włochy dostarczyły już 1.700 ton jabłek do Indii. Eksport zachodnioeuropejskich jabłek do krajów takich jak Malezja, Singapur czy Bangladesz to zaledwie 200 do 400 ton. To niedużo, jednak widać wyraźny trend, w którym Zachodnia Europa zaczyna korzystać z osłabienia chińskiej obecności w Azji Południowo-Wschodniej. Chiny z kolei korzystają z okazji i eksportują coraz więcej jabłek do Rosji. Niestety tego odmienionego przepływu towarów nie może na razie wykorzystać Polska, która borykając się z wysokim urodzajem, próbuje pozbyć się 600 tys. ton owoców. Kraj ten jednak, produkuje jabłka niewystarczające jakościowo na dla Europy Zachodniej.

 

 

 

Zobacz więcej: Jabłka

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE