Rosja chce więcej pieniędzy
Od kilkunastu dni przedstawiciele europejskiej branży transportowej próbują zapanować nad chaosem, jaki wywołała Federalna Służba Celna Rosji. W zeszłym miesiącu na swojej stronie internetowej rosyjscy celnicy nagle ogłosili, że przewoźnicy międzynarodowi będą musieli kupować dodatkowe gwarancje zapłaty cła i podatków niezależne od karnetów TIR, stanowiących już takie gwarancje - czytamy na wyborcza.biz.
Nikt jednak nie wie, ile miałyby te dodatkowe gwarancje.
- Przedstawiciele Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ oceniają, że te dodatkowe gwarancje mogą kosztować każdorazowo do 1000 euro, natomiast przedstawicielka Federalnej Służby Rosji mówiła o kwocie stanowiącej równowartość kosztu karnetu TIR w Rosji, czyli około 100 dol. - powiedziała dla wyborcza.biz Ewa Suszyńska, dyrektor departamentu TIR polskiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Dodatkowo znów działania Rosjan najbardziej uderzają w Polaków. Polska w międzynarodowym transporcie w UE jest liderem - w 2011 roku według danych Eurostat nasz udział wynosił ponad 20 proc. w rynku transportu. Jesteśmy liderami w trasach dalekich 1-2 tys. km i dłuższych. Większość tych tras przypada na transportu do Federacji Rosyjskiej.
Przeciw rosyjskim planom zaprotestowały także zrzeszenia przewoźników z Austrii, Czech, Niemiec i Łotwy.
- W ocenie strony polskiej jak i UE ewentualne wprowadzenie dodatkowych opłat celnych przez Federację Rosyjską będzie złamaniem konwencji TIR i niedopuszczalnym utrudnieniem w transporcie drogowym pomiędzy państwami - sygnatariuszami tej konwencji - uważa rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński.
Natomiast Umberto de Pretto, prezes Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) - organizacji zarządzającej systemem TIR z mandatu ONZ i państw-sygnatariuszy tej konwencji, do której należy także Rosja - w liście do premiera Rosji Dmitrija Miedwiediewa podkreśla, że zmiany Federalnej Służby Celnej stanowią naruszenie międzynarodowej konwencji TIR z 1975 r.
Konwencja TIR, pozwalającą przewozić towary bez obowiązkowej kontroli celnej na granicach i z ubezpieczeniem uiszczenia należności podatkowych na podstawie karnetów TIR, jest obecnie najbezpieczniejszym i najtańszym systemem w drogowych przewozach międzynarodowych, a Rosja jest największym w świecie beneficjentem tego systemu - podkreślił de Pretto.
Zmiany mają wejść 14 września, jednak dalej nie są znane szczegóły. Być może chaos wokół sprawy, wpłynie jeszcze na decyzję Rosjan?