Co nowego w sprawie embarga
Władze UE zgodziły się na zwiększenie kwoty kompensacyjnej o kolejne 165 mln euro. Wiąże się to też z pewnymi zmianami w schemacie rekompensat. Włączone zostały do niego bowiem owoce cytrusowe. Inna ważna zmiana jakościowa, to ta, że kwoty dla poszczególnych krajów będą przyznawane w oparciu o dane dotyczące wielkości eksportu do Rosji w ostatnich trzech latach za okres sierpień - styczeń. Oczywiście kwoty będą pomniejszone o już przyznaną pomoc z poprzedniej transzy 125 mln euro.
Komisja Europejska skonstruowała pomoc z nowej transzy w oparciu o podział na cztery grupy produktowe:
1 jabłka i gruszki – 181 000 ton,
2 owoce cytrusowe - 96 090 ton,
3 inne warzywa (marchew, ogórki, papryka, pomidory) – 44 300 ton,
4 inne owoce (kiwi, śliwki, winogrona) – 76 895 ton.
W nowej transzy kompensacji nie znalazły się: kapusty, kalafiory, brokuły, pieczarki i owoce miękkie. Do tego jest jeszcze rezerwowa pula 3000 ton, w ramach której państwa członkowskie zadecydują, które owoce lub warzywa są dla nich najważniejsze.
Zwiększenie kwoty kompensacji oceniane jest przez europejską organizację Copa-Cogeca jako krok w dobrym kierunku, ale krok, który będzie musiał być jeszcze wsparty dodatkowymi działaniami w styczniu, tak aby dodatkowe środki zapobiegły załamaniu cen na rynku owocowo – warzywnym właśnie w zimie.
Rynek rosyjski nie uniknął dużych podwyżek cen produktów objętych embargiem i to pomimo szumnych zapowiedzi tamtejszych władz. A przecież najtrudniejszy okres dopiero przed Rosjanami. Obawy o wzrost cen w zimie i na wiosnę słychać z różnych kierunków, także ze strony przedstawicieli rosyjskich władz.
W Rosji szacuje się, że tegoroczne zbiory osiągną bardzo dobry poziom. Co z tego jednak, jeśli w kraju tym brakuje magazynów zdolnych pomieścić zebrane warzywa i owoce. Jest to jedna z przyczyn tego, że wzrost cen w okresie zimy i wiosny będzie nie do uniknięcia.
Rosja ma problemy z importem bananów?
czytaj dalej
Rosja stara się zastępować unijne produkty
Wieści z Rosji
Targi z embargiem w tle
Embargo – kto ucierpi najmocniej?
czytaj dalej