Co może Rzecznik Ubezpieczonych?
Po pierwsze ma prawo na wniosek poszkodowanego żądać od firm ubezpieczeniowych wyjaśnień, akt sprawy i innych dokumentów.
Po drugie może zaproponować obu stronom sporu rozstrzygnięcie sprawy przez powołany przy urzędzie Rzecznika Sąd Polubowny (zgodzić się na to muszą zarówno poszkodowany jak i firma ubezpieczeniowa)
Po trzecie może udzielić poszkodowanemu niezbędnych wyjaśnień i wskazówek, jak prowadzić spór z towarzystwem asekuracyjnym.
Po czwarte wreszcie może w konkretnej sprawie wydać opinię, którą można dołączyć do akt sprawy prowadzonej w sądzie.
Skargę do Rzecznika Ubezpieczonych można składać wyłącznie w formie pisemnej (Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 44 00-024 Warszawa) natomiast poradę prawną można uzyskać również drogą mailową (biuro|rzu.gov.pl| |biuro|rzu.gov.pl ) lub zasięgnąć opinii ekspertów telefonicznie pod numerem 22 333 73 28.
Czy zawsze interwencje Rzecznika Ubezpieczonych w firmach asekuracyjnych przynoszą pozytywny dla skarżącego skutek? Oczywiście nie zawsze. Na 14 356 skarg, jakie w 2911 roku wpłynęły do Rzecznika, podjął on interwencję w ponad 85 procentach, uznając pozostałe skargi za niezasadne.
Po interwencji Rzecznika pozytywnie załatwiono 3385 spraw. To wydaje się mało, bo stanowi tylko 35,5% podjętych interwencji.
Ale trzeba dostrzec, że ponad trzy tysiące pokrzywdzonych decyzjami towarzystw ubezpieczeniowych osób uzyskało zmianę decyzji na swoją korzyść.
Warto więc zwrócić się o interwencję do Rzecznika Ubezpieczonych, zwłaszcza że zarówno samo złożenie skargi, jak i uzyskanie pomocy prawnej zatrudnionych w Biurze Rzecznika ekspertów są bezpłatne.