Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Kapusta z aukcji internetowej

2012-04-10 12:00
Źródło: fresh-market.pl (jbg)

Jeśli masz jakiekolwiek pytania natury prawnej, pisz na janina.bg@fresh-market.pl. Wraz z Wirtualną Kancelarią postaramy się Ci pomóc!

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne). Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli
kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

Zgodnie z treścią art. 558 § 1 k.c. strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym (§ 2).

Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne (art. 560 § 1 k.c.). Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.

Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący (art. 560 § 4 k.c.).

Dodatkowo przepis art. 561 § 1 k.c. wskazuje, iż jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.

Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po  upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego[221] może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych.

Rozporządzeniu ministra handlu wewnętrznego z dnia 14 września 1970 roku w sprawie ustalenia terminów zawiadomienia o wadach fizycznych artykułów żywnościowych (Dz. U.70.23.186). Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne artykułów żywnościowych, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie:

1/ Niezwłocznie po ich wydaniu: Artykuły nabyte do spożycia na miejscu

2/ Niezwłocznie po wykryciu wady, a najpóźniej w dniu zakupu:Mleko spożywcze, śmietanka, napoje mleczne, napoje kulinarne,lodów, ryb świeżych, owoców i warzyw nietrwałych, grzybów świeżych, wyrobów garmażeryjnych nieutrwalonych (np. sałatka jarzynowa)

3/ Niezwłocznie po wykryciu wady, a najpóźniej w ciągu 1 dnia po wydaniu: Mięsa, tłuszczów zwierzęcych surowych i topionych,podrobów, drobiu, dziczyzny, wędlin nietrwałych i półtrwałych, wędzonek, wyrobów wędliniarskich, kaszanek, kości, ryb mrożonych, solonych i wędzonych, masła, twarogów, serów topionych, miękkich i twardych), jaj, margaryny, roślinnych tłuszczów kuchennych, pieczywa, wyrobów mączno-cukierniczych, drożdży piekarnianych prasowanych, kwaszonych ogórków, kwaszonej kapusty, ziemniaków, mrożonych warzyw i owoców, półfabrykatów i wyrobów garmażeryjnych utrwalonych.

4/ Niezwłocznie po wykryciu wady, a najpóźniej w ciągu 2 dni po wydaniu: Marynat rybnych i rybnych produktów krótkotrwałych nie sterylizowanych, mleka w proszku, oraz innych konserw mlecznych, serków ziołowych, oleju, piwa, napojów bezalkoholowych gazowanych, musztardy, majonezu.

5/ Niezwłocznie po wykryciu wady, a najpóźniej w ciągu 7 dni po wydaniu: Mleka skondensowanego, pieczywa cukierniczego, suszonych owoców, warzyw i grzybów w opakowaniu fabrycznym i luzem, orzechów włoskich i leszczynowych, miodu pszczelnego i marynat z wyjątkiem rybnych, wędlin trwałych.

6/ Niezwłocznie po wykryciu wady, a najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia ich wydania chyba, że termin przydatności do spożycia uwidoczniony na opakowaniu upływa wcześniej: Dotyczy pozostałych artykułów niewymienionych wyżej.

Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego. Zgodnie z treścią art. 566 § 1 k.c. jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący odstępuje od umowy albo żąda obniżenia ceny, może on żądać naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady, chyba że szkoda jest następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. W ostatnim wypadku kupujący może żądać tylko naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady; w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.

W orzecznictwie SN przyjmuje się, iż jeśli kupiony towar jest wadliwy, nabywca ma wybór co do sposobu uzyskania rekompensaty od sprzedawcy: może dochodzić swych praw z rękojmi za wady, może też żądać odszkodowania za faktyczną szkodę, jakiej doznał wskutek wadliwości towaru. Żądanie odszkodowania nie musi być poprzedzone próbą skorzystania z rękojmi (wyrok SN - Izba Cywilna z 2004-08-25 IV CK 601/03 Monitor Prawniczy 2004/18/823). Natomiast sprzedawca odpowiada z mocy art. 471 KC nie za wady, ale za szkodę spowodowaną wadą wynikłą z nienależytego wykonania umowy polegającego na wydaniu kupującemu rzeczy wadliwej. Szkoda ta wyraża się różnicą między wysokością zapłaconej sprzedawcy ceny, będącej ekwiwalentem niewadliwego przedmiotu sprzedaży, a wartością rzeczy wadliwej w chwili jej wydania kupującemu (wyrok SN - Izba Cywilna z 2005-12-08 II CK 291/05). Należy również brać pod uwagę, iż art. 566 KC i 574 KC wyrażają normę kolizyjną, wskazując mianowicie, że realizacja uprawnień z tytułu rękojmi nie warunkuje dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych (art. 471 i 494).

Dlatego też utrata uprawnień z rękojmi w związku z upływem terminów nie powoduje utraty roszczeń odszkodowawczych (wyrok SN - Izba Cywilna z 1998-12-22 II CKN 107/98).

Porada została przygotowana przez Zespół Wirtualnej Kancelarii.

Al. Jerozolimskie 85 lok. 11
02-001 Warszawa

Tel/Fax 22 628 18 18            22 628 18 18      



Katalog stron
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE