Fresh Market 2025 – Smaki, innowacje i emocje w MCC Mazurkas
Ożarów Mazowiecki, 17 września 2025. Już od rana w salach MCC Mazurkas panowała atmosfera wyjątkowego święta branży owoców i warzyw. Hostessy krążyły miedzy stoiskami wystawców z tackami degustacyjnymi, a goście mogli próbować nowych odmian pomidorów, chrupiącego arbuza i aromatycznych ziół. W powietrzu mieszały się zapachy lata i świeżości, a przy każdym stoliku rozmawiano o jakości, innowacji i przyszłości rynku.
Degustacje, które podbiły serca uczestników
Kolejki ustawiały się do stanowiska z mini arbuzem Exotica (Hazera) – owocem bezpestkowym, chrupkim, niezwykle słodkim, a przy tym wygodnym w transporcie i pakowaniu. Pokrojony na kawałki, serwowany wprost z tac, dosłownie znikał w oczach.
Nie mniejsze emocje wzbudzał Sweetloom F1 od Yuksel Seeds – pomidor typu heirloom o głębokiej, purpurowo-czarnej barwie i wyjątkowym smaku. „To naprawdę coś nowego, czego brakuje na rynku” – mówili uczestnicy, sięgając po kolejne cząstki.
Swoje pięć minut miał również pomidory malinowe na gałązce (Bayer). Wiele osób przypominało sobie, że to właśnie na Fresh Market 2011 narodziła się moda na pomidory malinowe w Polsce. Dziś – dzięki nowemu formatowi grona – może powtórzyć się historia. Malinowy na gałązce ma szansę stać się kolejną rewolucją – łącząc ulubiony smak Polaków z praktycznym, wizualnie atrakcyjnym formatem dla sieci handlowych i konsumentów.
Nie można było przejść obojętnie obok stoiska Swedeponic. Aromatyczne Mini Baziółka – linia mini ziół w duchu „zero waste” zachwycały prostotą i świeżością. Bazylia, mięta, pietruszka czy kolendra w wersji „na raz” rozwiązywały problem marnowania żywności, a dodatkowo eliminowały plastikowe doniczki.
W kuluarach wiele dyskusji wywołała także Sinclair T55 – pierwsza na świecie kompostowalna etykieta do owoców z pełną certyfikacją home & industrial compostable. Eksperci podkreślali, że to kierunek, w którym musi zmierzać branża, jeśli poważnie myślimy o zrównoważonym rozwoju i ograniczeniu odpadów.
Emocje podczas głosowania
Zasady były proste: każdy uczestnik otrzymał kartę i mógł oddać jeden głos. Do urny wrzucano je aż do godziny 17:00, po czym komisja organizatorów przystąpiła do liczenia. Napięcie rosło – bo wybór naprawdę nie był łatwy. W kuluarach powtarzało się zdanie: „Każdy z tych produktów zasługuje na nagrodę”.
Wyniki Fresh Market Award 2025
♦ Hazera Seeds – arbuz bezpestkowy Exotica
♦ Yuksel Seeds – pomidor Sweetloom F1 (heirloom)
♦ Sinclair – etykieta T55 compostable
Wyróżnienia:
✨ Bayer – pomidor malinowy na gałązce (DRTS4510)
✨ Swedeponic – Mini Baziółka, innowacyjne mini zioła
Symbolika i przyszłość
Tegoroczny konkurs pokazał, że innowacja ma wiele twarzy: od wyjątkowego smaku, przez nowe formaty handlowe, po technologie przyjazne środowisku. Arbuz Hazery zdobył serca konsumentów smakiem i chrupkością, pomidor Sweetloom z Yuksel Seeds – unikalną barwą i wartościami prozdrowotnymi, a etykieta Sinclair – świadomością ekologiczną.
Ale to nie tylko kwestia podium. Każdy z produktów zrobił ogromne wrażenie, a poziom rywalizacji był niezwykle wyrównany. Dlatego gratulacje należą się wszystkim wystawcom i uczestnikom – bo to oni wspólnie tworzą przyszłość rynku owoców i warzyw.