Truskawki – tanieją, ale nie w Polsce
Podaż truskawek w Hiszpanii wyraźnie się zwiększyła (o ponad 40 procent w tygodniu 8. do tygodnia 7.). Kampania w Huelvie nabrała już skali i do końca 8. tygodnia tego roku zebrano tam ponad 15 procent wolumenu przewidzianego na ten sezon. Mówią o tym ostatnie dane Obserwatorium Cenowego Junta de Andalusia. Można ekstrapolować te dane i oszacować, że do końca tygodnia9. było to blisko 20 procent. Wszystko to dzięki łagodnym warunkom pogodowym w lutym.
Taki przyrost bieżącej podaży przyniósł w Hiszpanii wyraźne przełożenie na ceny. W 8. tygodniu truskawki u producenta potaniały tam średnio o 11,6 procent tydzień do tygodnia z poziomu 2,07 euro/kg na 1,83 euro/kg. Są one też wyraźnie tańsze rok do roku, bo aż o 20,8 procent (8. tydzień 2021 roku to cena 2,31 euro/kg).
Analogiczny trend cenowy dla hiszpańskich truskawek widać było w Niemczech i Francji. W Niemczech między tygodniem 7. i 8. średnia cena tych owoców spadła z 5,84 euro/kg na 3,48 euro/kg, czyli o 40 procent. We Francji z 3,58 euro/kg na 2,98 euro/kg (opakowania 1 kg), czyli o 14,9 procent.
Na rynku polskim druga połowa lutego nie przyniosła kontynuacji wcześniejszego trendu zniżkowego. Zamiast niego pojawiły się krótkookresowe wahania cen tych owoców. Amplituda tych wahań to 1 zł/kg, między poziomem 17 i 18 zł/kg. Obecnie ceny truskawek importowanych w handlu hurtowym na większą skalę to 15,00-20,00 zł/kg. To zaledwie niecałe 8 procent mniej od najwyższego poziomu cen w lutym i tylko niecałe 3 procent mniej rok do roku (przypomnijmy – spadek w Hiszpanii rok do roku to blisko 21 procent).
Te różnice między dynamiką rynku hiszpańskiego (ale i greckiego, gdzie truskawki również taniały) i polskiego wynikają z kilku czynników. Koszty transportu, które stanowią coraz większy odsetek kosztów importu ogółem, to jeden z głównych indykatorów zjawisk, które opisujemy. Trzeba też pamiętać o dużym osłabieniu złotówki względem euro, które notujemy od wybuchu wojny na Ukrainie. W dodatku w tak niepewnej sytuacji spada skłonność do konsumpcji tego typu produktów.