Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Ukraina – wzrost eksportu pomidorów i ogórków szklarniowych

Zdaniem analityków EastFruit ukraiński biznes szklarniowy zaczyna wykazywać pierwsze oznaki ożywienia po szoku spowodowanym gwałtownym wzrostem cen energii w latach 2014-2019. Według wyników pierwszych 10 miesięcy 2020 roku Ukraina po raz pierwszy w ostatnich latach wykazuje wzrost eksportu ogórków i pomidorów szklarniowych. Eksport ogórka wzrósł o 7 procent do 3,1 tys. ton, a eksport pomidorów o 25 procent do 9,8 tys. ton. W ciągu ostatnich 4 lat w tym okresie eksport warzyw szklarniowych systematycznie spadał.

„Ukraiński przemysł szklarniowy jako pierwszy na obszarze poradzieckim wprowadził energooszczędne nowoczesne technologie i zbudował szklarnie o wysokim potencjale produktywności. Jednak proces ten nie był niestety masowy - od 2014 roku nadal istniało wiele kompleksów szklarniowych, które wykorzystywały przestarzałe, nieefektywne szklarnie zbudowane w czasach sowieckich. W tym samym czasie prawie 100 procent eksportu produktów szklarniowych odbyło się do Federacji Rosyjskiej. Wraz z gwałtownym wzrostem cen gazu i zamknięciem dostępu do rynku rosyjskiego przedsiębiorstwa te natychmiast zaprzestały działalności, ponieważ były nierentowne”- mówi Andrij Jarmak, ekonomista z działu inwestycji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

„Obecnie na Ukrainie większość kompleksów szklarniowych przeszła na ogrzewanie węglowe, ponieważ ceny gazu dla farm szklarniowych w kraju są najwyższe w regionie. Jednak węgiel na Ukrainie jest też znacznie droższy niż w innych krajach. Do tego tylko kilka firm szklarniowych wie, jak eksportować warzywa do krajów UE, ponieważ skupiały się głównie na mniej wymagającym rynku rosyjskim. W ten sposób na Ukrainie stopniowo wyłaniały się dwa segmenty szklarni odnoszących największe sukcesy: pierwszy to ultranowoczesne i wysoce wydajne przedsiębiorstwa, z dobrze rozwiniętym marketingiem produktów zarówno na rynek krajowy, jak i na eksport, a drugi to segment niedrogich szklarni wiosenno-letnich, w których zużycie energii jest zminimalizowane, ale produkty charakteryzują się wysokimi parametrami jakościowymi. Jednak drugi segment ma duże problemy z rozwojem w postaci zbyt małej wielkości przedsiębiorstw i braku współpracy eksportowej. Jeśli zaczną z sukcesem współpracować, będą mogli wiosną i latem być bardzo konkurencyjni na rynkach krajów UE i to nie tylko w zakresie omawianych dwóch warzyw, ale także innych rodzajów oferty - wyjaśnia ekspert FAO.

Według szacunków EastFruit jedna gigakaloria ciepła kosztuje ukraińskie szklarnie, nawet jeśli używają węgla, 3,4 razy droższe niż rosyjskie, dwa razy droższe niż płacą uzbeccy producenci warzyw szklarniowych (gdzie, nawiasem mówiąc, jest znacznie cieplej i słoneczniej i 5 razy droższa niż  dla szklarni w Kazachstanie.

Oczywiście w takich warunkach ukraińskim warzywom szklarniowym trudno konkurować cenowo z warzywami z Turcji i innych krajów, gdzie zimą klimat jest znacznie łagodniejszy. Jednak pod względem jakości ukraińscy producenci coraz skuteczniej zaczynają konkurować, a jednocześnie skutecznie sprawdzają się w droższych segmentach cenowych.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE