Buraki w cenowym dołku?
Eksport buraków z Polski w pierwszych miesiącach sezonu 2024/2025 był w trendzie rosnącym, jak wynika z danych GUS. W listopadzie znalazł się on nawet na poziomie wyższym niż w trzech poprzednich kampaniach. Widzimy to na poniższym wykresie.
źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS
Ten rosnący eksport wspierał trend zwyżkowy cen buraków w polskim hurcie, jaki miał miejsce od końca pierwszej połowy grudnia ubiegłego roku. Nie był to silny trend, ale ponieważ już wcześniej ceny buraków utrzymywały relatywnie dobry poziom (nie doszło do dużej sezonowej przeceny jesiennej), to w styczniu średnia cena sprzedażowa w dużym hurcie znalazła się nawet na rekordowym pułapie względem cen z analogicznego okresu poprzednich pięciu sezonów.
Niestety, na koniec bieżącego miesiąca, zamiast kontynuacji tej zwyżkowej tendencji, mamy wyraźną korektę spadkową. Obecnie najczęściej ceny sprzedażowe buraków mytych i workowanych są w dużym hurcie w przedziale 0,80-1,20 zł/kg, zależnie od odmiany i jakości. To średnio o 7,4 procent w dół od poprzedniego poziomu.
Jak widać na naszym wykresie cenowym, obecna średnia nie jest już rekordowa. Jest na tym samym poziomie co rok temu i poniżej tego sprzed dwóch i trzech lat. Wśród uczestników rynku pojawiło się pytanie, czy hurtowe ceny buraków ćwikłowych w Polsce znajdą się w lutym w dołku? Nie byłby to pierwszy taki sezon.
Taki lutowy dołek mieliśmy w przywołanych sezonach dwa i trzy lata temu właśnie. Potem jednak, w marcu ceny znów ruszyły w górę. Ale i to nie jest regułą na rynku buraków. W sezonie minionym (2023/2024), co prawda ceny w lutym nie spadły, ale za to aż do końcówki maja nie zdołały też wzrosnąć. Z analizy poprzednich lat wynika, że kluczowa dla prognoz na wiosenną fazę sezonu, będzie sytuacja w drugiej pierwszej i dekadzie marca.
Ważną wskazówką będzie też i to, jak będzie się kształtował eksport w kolejnych miesiącach. To widać doskonale na naszym pierwszym wykresie. Sezon 2023/2024 przyniósł pod tym względem bardzo słabe wyniki. Wolumeny w kolejnych miesiącach nie rosły i były gorsze niż we wcześniejszych latach. Widać dużą korelację między oboma wykresami. Wysoki eksport w sezonie 2021/2022 nakłada się an wyższe ceny w tamtej kampanii.